Skolvalets baksida

I helgen sände SVT Nyheter ett reportage om situationen i en sammanfallande skola. I ”Eleverna flyr MoveIT” kunde vi höra den uppgivna eleven Emilia Törnblad analysera sin situation:

Publicerad Av

”Det är lika bra vara kvar och göra så gott jag kan och sedan satsa på Komvux eller folkhögskola eftersom vi inte har fått de betyg man ska ha, eftersom vi inte fått de lektioner man ska ha i en vanlig skola."

”Det känns som att jag kastat bort tre år av mitt liv och gått på en fritidsgård.”

Hon går på ett av MoveIT-gymnasierna, som nu sågats av Skolinspektionen och som måste göra stora förbättringar i sin verksamhet på bara några veckor. Bland annat måste de se till att eleverna får tillräckligt många lektioner och fler lärare.

”Besvikelsen är väldigt stor. Jag kan inte ens uttrycka med egna ord hur stor besvikelsen är, säger Emilia, som nu måste gå vidare och tvingas inse att hon valt fel i valet av gymnasium.

”Den här situationen har tärt på lärarna”, säger Åsa Fahlén, ombud för Lärarnas Riksförbund i Göteborg.

”Många av lärarna på nya fristående skolor har inte varit med tidigare. Många arbetsgivare lägger på för mycket undervisning på lärarna. Det går ett tag, sedan blir de sjuka och nya plockas in …”

Att det ska kunna gå till på detta sätt i ett land som talar om skolans och utbildningens betydelse är egentligen fullständigt obegripligt. Hela ansvaret läggs på individens förmåga att välja rätt och kunna förstå vilken skola som är seriös och vilken som inte är det.

Problem som dessa är kanske oundvikliga i det system som Sverige valt, där friheten sattes högre och var viktigare än kvalité och kunskap. Som man sår får man skörda, heter det ju.

Frågan är hur många fler ungdomar och elever som ska betala med år av sitt liv för att lycksökare och välvilliga entreprenörer inom skola och utbildning ska få pröva på hur kompetenta de egentligen är att ansvara för nya generationers bildning och utbildning.


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla