Pojkarnas problem i skolan

Det är tidningens tidigare politiske redaktör och en av grundarna av Newsmill, PM Nilsson, som skriver om en fråga som engagerat honom mycket och under lång tid: Problemet för pojkarna i dagens skola.

Publicerad Av

I "Dags för Emil" skriver han bland annat att skolan behandlar pojkar särartsfeministiskt:

"Ett intressant drag i debatten är att den särartsfeministiska analysen är så vanlig, faktiskt ofta i lärarkåren. I nästan alla andra diskrimineringsfrågor är biologin hos de utsatta diskvalificerad som förklaring men inte när det gäller pojkar i skolan. De anses av naturen ha spring i benen, vara ointresserade av interaktion med läraren och ha svårt att klara ett alltför komplicerat socialt samspel."

Detta är en intressant värld att följa. Bland andra hjärnforskaren Martin Ingvar, professor vid Karolinska institutet, som för ett par år sedan skrev en tankeväckande artikel på DN Debatt, "Skolan struntar i hur barns hjärnor fungerarlänk till annan webbplats".

Han menar att betygssystemet idag entydigt diskriminerar pojkar från arbetarklassen. Och just arbetarklasspojken som är född på landet i Sverige är den största förloraren i dagens skola.

PM Nilsson menar att skolan måste kunna leverera till båda könen och menar att bonngrabben Emil är någon som unga pojkar i dag kan lära av:

"Om Pippi är en slacker är Emil ett utmärkt föredöme. Han har så mycket spring i benen att sockenborna vill skicka honom till Nordamerika men han är också en flitig plugghäst, lär sig skriva och räkna snabbt och blir snart bäst i klassen. Och han uppskattar sin fröken så mycket att han en dag går fram till katedern och ger henne en rejäl kyss mitt på munnen."


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla