Skola utan bildning förfaller

Läs DN-artikeln som besvarar frågan varför de flyr de högst bildade den svenska skolan när de inte flyr den finska, som också den är kommunal?

Publicerad Av

Idag börjar Dagens Nyheter Kultur att publicera en (med största sannolikhet) synnerligen läsvärd serie artiklar av den prisbelönte författaren Maciej Zaremba. Han granskar sönderfallet av svensk skola och ”vad som hände när staten släppte makten över skolbänken till kommunerna”.

Den första artikeln berättar om Tolvåkerskolan i Kävlinge och om hur en kommun lät en skola kollapsa. I ”Så vandaliserade kommunen en skolalänk till annan webbplats” finns flera ögonöppnande formuleringar och uppgifter.

Särskilt intervjun med Tolvåkerskolans tidigare rektor, Bengt Olsson, är mycket intressant. Han var en högt akademiskt utbildad och skicklig lärare som arbetade som rektor i kommunen i 23 år och ledde skolan med kunskap och kompetens. Han var motsatsen till det som kom efter honom på Tolvåkerskolan.

Bland annat påpekar han ett faktum som ingen kommunpolitiker ännu hörts säga:

”Lärare är inte utbytbara hur som helst. Det är faktiskt ett konstnärligt yrke.”

Maciej Zaremba skriver vidare: ”’Den här kommunen’, säger Bengt Olsson, ’är van att hantera döda ting. Gator, fastigheter ... När de fick skolan trodde de att det var samma sak.’ Det behövdes ingen utbildning för att styra skolan, fick han höra, ’det viktiga var lämplighet, att man passade på kommunkontoret’.

Denna artikel där skolans nivellering skildras bör särskilt Sveriges Kommuners Landstings nuvarande ordförande Anders Knape och VD Håkan Sörman läsa och ta till sig. För att inte tala om kommunpolitiker av allehanda partikulörer runtom i landet. Om det nu kan hjälpa.

Här får vi klart för oss att på Tolvåkerskolan lät kommunen personer utan behörighet eller kunskap om undervisning av äldre elever leda just en sådan verksamhet. Nu skulle de äldre eleverna undervisas som de små barnen … Det hela slutade i katastrof. 

Och kanske har den avgörande frågan som ställs i artikeln därmed också besvarats?

”Men varför flyr de högst bildade den svenska skolan när de inte flyr den finska, som också den är kommunal?”

På tisdag läser vi nästa del: ”Varför förstår inte femtonåringar vad de läser?” Som förälder bävar man för svaret, även om man anar det.


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla