Vad vet de som har makt över skolan i dag?

Kan de som styr över den svenska skolan något om undervisning och skolans centrala kunskapsuppdrag, eller något om läraryrket? Alltför ofta är svaret nej.

Publicerad Av

På den nystartade livegranskningen Skolraset kan man läsa många intressanta röster och berättelser om skolan och lärarnas situation. Idag hittade vi en kommentar som har legat uppe några dagar, men som på pricken fångar hur många lärare känner sig i den grå kommunkolossen.

Läs vad signaturen "Skolia" skriver och betänk vad som måste göras: 

"Efter 20 år i yrket och en lön på 29 000 / mån, går jag varje vecka in på platsbanken för att se om det finns något alternativ. Detta har jag gjort de senaste 4 åren, och ångesten bara ökar.

Stressen, orkeslösheten och en stor portion uppdämd ilska har inte med mina elever att göra, utan med kommunpolitikerna, denna gigantiska koloss till skolorganisation, som är som en jättetanker med en oändlig svängradie. Datorerna är gamla och långsamma, lokalerna är färglösa, oinspirerande och kalla. Klasserna är stora och många elever får inte den hjälp de behöver. Vart man än tittar, får man hela tiden bevis på att kommunen inte bryr sig. Vi kunde lika gärna sätta upp skyltar som berättade att vi, skolan, eleverna och lärarna, inte är värda att satsa på.

Men när resultaten blir allt sämre och elevernas kunskaper inte når upp till miniminivån, då tas storsläggan fram. Lärarna får bära hundhuvudet och det diskuteras förnumstigt och med noll insikt på politikernivå om vilka tumskruvar som ska dras åt.

Det finns något som heter självgranskning och självinsikt. Börja i den änden kära kommuner och skolpolitiker. Vad har ni bidragit med? Vad har ni gjort för att hjälpa elever och lärare? Vad har ni gjort för att visa att ni vill satsa helhjärtat på skolan?

Det talas om undermåliga lärarutbildningar, undermåliga lärare osv. men hur är det med skolpolitiker, förvaltningschefer etc? Vilken utbildning och vilka kunskaper har egentligen dessa människor, som har så oerhört stor makt över skolan?"

Svar emotses tacksamt från ansvariga på SKL om vilken kompetens som finns i ledningsfunktionerna bland medlemskommunerna. Och bara vällovligt tal om jämförelser har vi hört nog av.

Vet ni egentligen vad ni gör?, är frågan från landets lärare. 


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla