Skarpt läge för skolan

Skarpt läge för skolan som behöver återupprättas, såväl när det gäller läraryrket som katedern. Vi instämmer i budskapet från en favoritbloggare.

Publicerad Av

Idag läser vi ett intressant inlägg på Newsmill av den välskrivande och skarpa läraren Helena von Schantz (för övrigt en favoritbloggare som dock jobbar så hårt som lärare att hon har inte hinner blogga så mycket som vi vill …)

I ”Kriget om skolan” skriver hon just om den kamp som pågår för att lyfta skolan. Men hon ser tydliga problem:

”Något som får mig att känna mig som Alice i Underlandet är kriget om skolan - denna besynnerliga och destruktiva svenska företeelse. Demarkationslinjerna och allianserna växlar, men någon fred blir det aldrig. Vänster mot höger, MP mot FP, LF mot LR, SKL mot LF och LR, LF och SKL mot LR, kateder mot laptop, friskola mot kommunal skola, politiker mot lärare, skolverket mot politiker. Så fort en strid är avslutad är det dags för nästa. Men aldrig är förlusterna större än när det är lärare som skjuter mot lärare.”

Och om den märkliga katederdebatten skriver hon:

”Ni som skriver att ni är för strukturerad, lärarledd undervisning men som ser rött när ni hör ordet kateder; Jag önskar att ni ville ta er en funderare över varför ordet på det bord på vilket jag ställer en krukväxt, en laptop och ibland min ändalykt får er att gå i taket.

Ställer någon sig frågan har jag svaret. Orsaken till att ordet har en negativ klang är just den skoningslösa kamp mot undervisning som under så lång tid bedrevs av skolverket, kommunförbundet och socialdemokraterna. Vi som tvingades lämna våra katedrar eller smussla med att vi bedrev något så förhatligt som undervisning förtjänar faktiskt inget mindre än att inte bara företeelsen, utan även ordet, återupprättas.”

Det finns mer som kan citeras i debattartikeln. Som detta:

"Jag är övertygad om att centralrättade nationella prov och en modern studentexamen skulle innebära ett stort steg mot skolfred. Med facit i hand vet vi hur mycket eller hur litet våra barn lär sig. Med systematisk resultatgranskning kan vi ämneslärare återfå den frihet vi har förlorat och som är så nödvändig för att vi ska kunna göra ett riktigt bra arbete. Men ska vi få ett förskola - till vuxenperspektiv i skolan och ett gott samarbete mellan alla stadier, måste Lärarförbundet först göra upp med och ta ansvar för sitt eget förflutna.

Först och främst för sin del i kommunaliseringen - en reform som idag är universellt förkastad och som har kostat skolan oerhört mycket. När det nu kommer fram att alla de farhågor LR hade har infriats med råge är det läge att lyssna, ta till sig och försöka läka såren - inte att underkänna både våra berättelser och våra önskemål inför framtiden."


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla