Nyspråk hindrar nyanseringar i skoldebatten

Ett nyspråk gynnar knappast det lyft för skolan som så många vill se. Skolan behöver inte bara fler vuxna, utan fler kunniga duktiga lärare, men också andra yrkesgrupper som bland andra studie- och yrkesvägledare, eller duktiga rektorer. Men då ska de inte kallas för något annat.

Publicerad Av

Med förvånande istadighet fortsätter Lärarförbundet att – felaktigt – kalla alla sina medlemmar för lärare. Idag i ett debattinlägg i DN Kultur där ordföranden Eva-Lis Sirén låtsas som om alla med automatik blir lärare om de är med i Lf, kan vi läsa att hon skriver att hon ”Som ordförande för 230 000 lärare…”

Detta påstående är inte sant. Det är dock välkänt att Lärarförbundet, Lf, gärna vill göra sig stora, men i skolan – ja, det vanliga människor kallar skolan – grund- och gymnasieskolan, är de ungefär lika stora som Lärarnas Riksförbund.

LR har tyngdpunkten hos de äldre elevernas lärare, Lf har tyngdpunkten hos de yngre eleverna och barnen. De blir stora av andra grupper som förskollärare, fritidspedagoger, rektorer med flera. En diversifierad flora med ett ansenligt antal vaktmästare, måltidspersonal, kantorer och andra därtill.

Man fortsätter alltså att använda ett nyspråk där orden inte har något med verkligheten att göra. Bloggen har skrivit om det tidigare, bland annat i inlägget ”Alla är lärare?

Frågan är om man ska värna olika yrkens professionalitet? Eller om man ska kalla alla för "lärare"? Rektor såväl som kantor.

Ett nyspråk gynnar knappast det lyft för skolan som så många vill se. Skolan behöver inte bara fler vuxna, utan fler kunniga duktiga lärare, men också andra yrkesgrupper som bland andra studie- och yrkesvägledare, eller duktiga rektorer. Men då ska de inte kallas för något annat.

När företrädare inte kan stå för att man vill organisera alla i skolan i ett diverseförbund, utan måste kalla alla medlemmar för lärare enligt kongressbeslut, så blir det svårt att ta samma företrädare på allvar när det talas om att "återupprätta" skolan. Vilken skola? Diverseverksamheten eller kunskapsuppdraget?

Visst vore det bra om man kan nyansera polariseringarna i skoldebatten såsom efterlyses i debattartikeln i DN idag. Men det låter sig inte göras om inte alla är öppna och redovisar fakta på ett korrekt sätt. Förtroende byggs inte med nyspråk.


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla