Om “postmodernistisk kunskapssyn och statistlärare”

Ledarartikel i Corren reser idag frågor om grund- och gymnasieskolan uppdrag.

Publicerad Av

Idag läser vi en intressant ledarartikel, "Gamla skolsynder spökar fortfarandelänk till annan webbplats" i Östgöta Correspondenten, Corren.

Tidningen konstaterar att det i Sverige "finns utmärkta lärare och elever som lär sig massor. Men motsatsen finns också". Man har sett hur DN:s Maciej Zaremba undersökt hur vissa skolor "har kunnat utvecklas till rena katastrofen."

"För kommunpolitiker och Lärarförbundet handlar det om pengar. Skolpolitikerns dröm är "all-läraren", som kan ta hand om småbarn i förskolan och undervisa gymnasister i matte allteftersom födelsetalen fluktuerar. Då är det praktiskt att hänvisa till en idealiserad förskolepedagogik, när elever, föräldrar och lärare tjatar om ämneskompetens. Och Lärarförbundet organiserar förskollärare, så de värnar deras löneutveckling och karriärmöjligheter.

Men förskolepedagogik hör hemma i förskolan. Grund- och gymnasieskolan har ett annat uppdrag. Att lära sig språk, matematik och andra teoretiska ämnen är något annat än att lära sig gå och äta. Det kräver strukturerat arbete, från både elever och ämneskunniga lärare. Att trycka ned lärare och säga åt eleverna att göra vad de känner för är fel lösning. Jan Björklund har insett det. Maciej Zarembas artiklar får förhoppningsvis fler att inse att en postmodernistisk kunskapssyn och statistlärare leder fel."


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla