Skarp kritik mot friskolors jakt på skolpengen

I Dagens Nyheter läser vi åter tung friskolekritik i dag. Det är Maria Schottenius som går ut i en mycket skarp text på DN Kultur, "Skolorna använder betygen för att komma åt skolpengenlänk till annan webbplats". Schottenius är tidigare kulturchef på DN och numera krönikör.

Publicerad Av

I texten läser vi också några sanningar som borde få en del skoltyckare att fundera en gång till över sina trosatser, som exempelvis:

"... genom fokusering på att allt måste vara roligt hela tiden och att all kunskap måste sökas av individen själv, vinner de som har med sig hemifrån att kunskap är kul."

"Den individcentrerade skolan gör att eleven borras djupare ned i sin klass, i stället för tvärtom."

Och hon skriver om den galna jakten på skolpengen:

"Det finns ett systemfel, som borde signalera mayday mayday varje dag. Har ni också gång på gång hört lärare berätta om hur rektorer utsätter dem för påtryckningar om de i ett ämne sätter ett lågt betyg på en elev, även om eleven på alla sätt motsvarar betyget? Ofta viker sig lärarna och sätter det högre betyget mot sin egen rättskänsla. Han eller hon ska ju även ha utvecklingssamtal med rektorn och lönediskussion.

Det finns en hackordning. Även rektorn (en i radions P1 Morgon är väldigt öppenhjärtig) sitter på en pinne där det finns en överkucku, nämligen skolans styrelse. Den vill att skolan ska få in så många elevers skolpeng som möjligt, vilket avgör skolans ekonomi, vilket i sin tur avgör om rektorn får behålla jobbet eller ej. Och på pinnen under sitter läraren, som skulle kunna värpa lite bättre betyg åt skolan om han eller hon inte var så kinkig med rättvisan.

Så här är läget. Skolorna konkurrerar, inte om innehåll, kunskap, pedagogiska metoder, utan om skolpengen. Varje elev bär med sig en skolpeng, och det är den som alla skolor vill åt."

Och:

"Det hjälper ju inte vilka resurser stat och kommuner plöjer ned i skolan om själva strukturen ser ut så här. Skolorna ägnar sig åt dumpa betygen och slåss om skolpengen i stället för att utveckla undervisningen och höja kunskapsnivån.
Idiotin är glasklar."


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla