Kanske borde statsministern ändå rycka in?

Hur står det till med likvärdigheten i den svenska skolan? Var befinner sig skolan i dag? Och var det verkligen hit vi ville komma?

Publicerad Av

Dessa frågor dyker upp när vi läser en kort men signifikant text i Hudiksvalls tidning (nätpublicerad på hela Hälsingland) med rubriken:

Skolflicka bad statsministern om suddlänk till annan webbplats”.  

Idag har vi således alltså en skola där resurserna är så olika fördelade så att i en skola har eleverna inte ens suddgummi och matteböcker - för att inte tala om egna datorer, eller iPads eller andra avancerade redskap. Dessa dyra saker finns däremot i andra skolor. Och utan tvekan har desa skolor också suddgummi och matteböcker. 

Så här skriver en elev i Gnarp i ett brev till statsministern (med stavfel och allt):

"Hej Fredrik Rainfelt!
Jag skulle bli jätte glad om du kunde skänka pengar till våran kommun. Snälla! Vi hade inte ens råd och köpa sudd och inte heller matteböcker till alla."

Det uppges att det inte är första gången som stadsministern får önskemål från elever i just Gnarps skola.

Statsministern skriver i sitt svar att alla elever har rätt att få tillgång till de skolböcker som behövs i undervisningen, men att han inte kan bestämma i detalj över skolans pengar. Han föreslår att eleverna ska framföra sina synpunkter till lärarna och rektorn på skolan.

Gott så. Men, som sagt, kanske statsministern ändå borde rycka in och se till att alla skolor i landet lever upp till lagar och regler?

Kanske borde rentav både den moderate statsministern Fredrik Reinfeldt och den socialdemokratiske oppositionsledaren Stefan Löfven komma överens om att det inte är rimligt att elever i dagens skola känner sig tvungna att upprepade gånger skriva till landets statsminister för att få tillgång till det de har rätt till. I det här fallet suddgummi och matteböcker. 

Ja, kanske är det nu dags att de båda partierna överväger en mer statligt styrd och finansierad skola....


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla