Bästa eller sämsta?

På måndagen gick Föräldraalliansen ut med sitt kommunala grundskoleindex. Bästa grundskolekommun blev Gnosjö med 2,82 poäng och sämsta kommun blev Timrå.

Publicerad Av

Föräldraalliansens skoleindex visar på stora olikheter i kommunernas ambition för grundskolan. Detsamma gäller för alla listor för skolan.

Sveriges kommunala grundskoleindex är ett kvalitetsindex som utgår från ett föräldraperspektiv. Fyra kvalitetsområden beräknas, viktas och läggs samman till ett sammanlagt kvalitetsindex för grundskolan i respektive kommun.

I tisdags gick Lärarnas Riksförbund ut i en debattartikellänk till annan webbplats på DN Debatt och presenterade sina nya svarta listor för lärarlöner.

Förbundet menar att det är hög tid för Sveriges kommuner att gå från ord till handling och satsa på lärarna.

På torsdagen gick Lärarförbundet ut med Sveriges bästa skolkommunlänk till annan webbplats. "Vann” gjorde den välbärgade skånska kommunen Vellinge.

TV 4 rapporterade att Vellinge utsetts till Bästa skolkommun, och påpekade klokt att Vellinge är en av de rikaste kommunerna i landet. Tilläggas kan också att man är en kommun som inte vill ta emot ensamkommande flyktingbarn.

Andra kommuner som brukar hamna högt på Lf:s listor är Lomma (som också är rikt) och Lund som är en välmående kommun.

I torsdags kunde man i Svenska Dagbladet läsa en debattartikellänk till annan webbplats från Lärarstudenternas ordförande Freddy Grip. Han vänder sig mot att Bästa skolkommun alls utses, och menar att det är fel att hylla skillnaden mellan skolorna och skriver att Sveriges bästa skolkommun är ett tydligt tecken på en ojämlik skola.

”Det vi i Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening vänder oss emot är att vi i dag har en skola som är så långt ifrån likvärdig det går att komma. Att det är så stora skillnader mellan Sveriges skolkommuner är helt oacceptabelt. Det är inget att hylla, det är något att vara bekymrad över. Det måste vara så att alla elever i Sverige har rätt att gå i den bästa skolan.”

Freddy Grip avslutar med att skriva:

”Politikerna måste nu våga se alla elever i ögonen och lova dem en bra skolgång, de måste våga ge skolan ett modernt statligt huvudmannaskap och vägra låta Sverige ha en bästa skolkommun.”

På fredagen skriver Lärarförbundets, LF:s ordförande Eva-Lis Sirén och ordföranden för Lf:s lärarstudenter Marcus Lindgren i en replik att rankning visst är bra. Man medger dock att "Likvärdigheten är svensk skolas största utmaning". Men det enda man har att säga när Lärarstudenternas ordförande efterlyser ett nytt modernt statligt huvudmannaskap är:

"Bakåtsträvande har aldrig gynnat skolan, läraryrket eller eleverna."

Så blev rankning den främsta skolutvecklingsmetoden. Tråkigt nog har likvärdigheten minskat och olikheterna ökat under de elva år som rankningen av Bästa skolkommun har gjorts. Något att fundera över.


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla