När handen fastnat i bikupan

Vi noterar att SKL tycks väldigt bekymrade, ja rentav rädda, i alla fall riktigt pressade - och kanske smått desperata - inför utredningen om kommunaliseringens effekter av professor Leif Lewin som presenteras på måndag.

Publicerad Av

I en debattartikel idag, Kommande skolutredning har stora bristerlänk till annan webbplats, på Svenska Dagbladet Brännpunkt går SKL:s ansvarige för skolfrågor, Per-Arne Andersson, ut och sågar statsvetarprofessor Leif Lewins utredning innan den presenterats. Det är onekligen ovanligt.

Men som en klok person sagt: "Måndagens rapport måste vara något i hästväg då SKL gör så här".

Faktum är att Per-Arne Andersson inleder med ett otroligt angrepp på utredaren. Att anklaga professor Lewin för att hans slutsatser genomsyras av "subjektiva urval och åsikter" borde rimligtvis vara något en ansvarig chefstjänsteman borde akta sig noga för.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson säger till TT att han har väldigt svårt att förstå kritiken från Per-Arne Andersson.

”Jag är oerhört förvånad över att en SKL-tjänsteman som har haft en viss insyn går ut innan professor Leif Lewin ens fått möjlighet att presentera sina resultat”, säger Jansson till TT.

Han förstår inte kritiken mot Lewin som vetenskapsman och tror att utredningsresultaten fått ömma SKL-tår att smärta.

Och att SKL:s företrädare utnyttjar den insyn han har haft som referensgruppsledamot och slår så här hårt innan Lewin har hunnit presentera sina resultat, lär inte göra saken bättre, bland dem som vänder sig mot SKL:s mångåriga strategi att förminska och avfärda all kritik av skolan som ”svartmålning".

Ett litet tips är att gå in på denna blogglänk till annan webbplats som granskar några av SKL:s många bortförklaringar och undanmanövrar.

Man kan verkligen fråga sig varför kommunerna så gärna vill behålla skolan? De får kritik för sjunkande elevresultat, dras i smutsen som arbetsgivare genom många anmälningar från Arbetsmiljöverket och pressas av berättigade krav på höjda lärarlöner från allt fler.
Varför vill man inte släppa skolan?

Ja, det finns förmodligen en enkel förklaring: Antingen handla det om prestige och makt. Eller så inser kommunerna att de sitter på en guldgruva med en säker och strid ström av pengar från staten genom skolpengen?

Pengar som man kan använda lite som man vill. Gömma genom att ta interna marknadshyror för skollokaler, eller genom att finurligt istället lägga på rondeller eller andra nyttigheter för kommuninvånarna. Saker där effekten syns snabbare än elevers kunskaper och möjligheter att få jobb och skapa sig livschanser.

När kommuner får statliga medel som inte är öronmärkta och strikt riktade till det som staten har avsett, exempelvis mindre klasser eller andra skolnära saker, så har det visat sig att det plötsligt börjar byggas just rondeller eller annat.

Men i sin desperation har nu SKL fastnat med handen just i den bikupa man varit så rädd för. En granskning av kommunskolans resultat. Nu sitter man fast och har hela bevisbördan varför just kommunerna är så mycket bättre och inga justeringar av ansvaret för skolan får göras.

Dagens citat om SKL:s agerande kommer här:

"Lite som när min unge säger 'detvarintejag' innan jag märker att rutan är trasig."


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla