Omtumlande skolutspelsvecka

Denna vecka har det snart sagt varit nya skolutspel varje dag. Såväl från oppositionen som från regeringen. Besked från regeringen och löften från oppositionen om nya satsningar på mindre skolklasser, olika satsningar för att få fram mer lärare, bland annat genom extra pengar, fler platser på lärarutbildningarna, snabbvägar till läraryrket, obligatorisk sommarskola efter nian ...

Publicerad Av

Förslagen är förvillande lika mellan blocken och ordet "triangulering"länk till annan webbplats bör vara allmängods numera. Diskussionen har också i mycket handlat om kopierandet av motstådarens förslag. I Expressen publicerades en mycket kritisk ledare om utspelen i början av veckan. I ”En idéstöld för mycket”länk till annan webbplats läser vi:

”Vid en presskonferens med alla fyra partiledare på tisdagen underströk regeringen hur allvarligt läget är för regeringen, genom att sno Socialdemokraternas förslag om mindre klasser i lågstadiet. Detta förslag, det senaste i en rad av desperata utspel och idéstölder, är både skrattretande och beklämmande.”

I socialdemokratiska Aftonbladet läser vi på ledarsidan att ”S vann den första ronden om skolan”länk till annan webbplats.

”Att ha en trovärdig skolpolitik kommer vara avgörande för hur det går i höstens val. Men skolpolitiken måste ­också ge resultat. Annars kommer det att gå lika illa som för Jan Björklund. Han har enväldigt fått ­regera på Utbildningsdepartementet i åtta år. Skolresultaten har fortsatt att sjunka, liksom partiets väljarstöd.
Att alla partier nu lägger förslag om minskade skolklasser är inte konstigt. Det är en populär åtgärd bland väljarna.
Problemet är att sambandet mellan klasstorlek och skol­resultat inte är okomplicerat. Stora klasser är dåligt. Riktigt små klasser är inte heller bra. ”

Aftonbladet efterfrågar ledarskap också från oppositionsledaren Stefan Löfven:

”En bättre skola kräver ett ­modigt politiskt ledarskap. ­Alla åtgärder kommer inte vara lika populära som mindre klasser. Socialdemokraterna vann i går första ronden i slaget om skolan. För att vinna hela matchen kommer mer att behövas./.../
Det behövs en realistisk plan för hur vi snabbt ska få fler välutbildade lärare.  Skolpolitiken är inte bara till för att vinna val. Den ska ge ­resultat också.”

Svenska Dagbladets Göran Eriksson har analyserat situationen i skolpolitiken nu i flera artiklar. Också han konstaterade att ”Regeringen har precis stulit S främsta vallöftelänk till annan webbplats”.

På frågan vilken sida som har initiativet i skolpolitiken, skriver Eriksson följande:

”Socialdemokraterna vinner förtroendemätningarna om skolan. Regeringen inledde därför valåret med att planka S-förslaget om tioårig grundskola, och fortsätter alltså i dag med satsningen på mindre klasser, som är det skolpolitiska förslag som har störst stöd bland väljarna. Skolan är den valfråga som väljarna rankar högst, och regeringen försöker ta tillbaka initiativet. Hittills har metoden varit att göra det vid kopieringsmaskinen.”

Han diskuterar också om en valfråga kan raderaslänk till annan webbplats:

”Kan man inte vinna, så kan man försöka se till att det inte blir någon match. Regeringen spenderar nu miljarder på skolan – och på att göra skolfrågan betydelselös för väljarna i september.”

Eriksson beskriver en "katt-och-råtta-lek" i svensk skolpolitik.

”Socialdemokraterna började med att plagiera de borgerligas inriktning på kunskapsskola. Efter flera år hade de lyckats vinna väljarnas förtroende i de flesta mätningar, och sedan dess har de borgerliga svarat med att kopiera S-förslagen.”

Och avslutningsvis:

”Att regeringenförsöker desarmera skolfrågan betyder inte att man kommer att lyckas. Men det kommer att göra det svårare för Socialdemokraterna att driva valrörelse på den fråga som de flesta väljare tycker är den viktigaste.”


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla