“Viktigare att satsa på högre lärarlöner än på mindre klasser”

En meriterad professor och utredare slår fast att satsningar på läraryrket är avgörande för att vi ska lyckas lyfta skolan.

Publicerad Av

Denne statsvetarprofessor konstaterar att i årets valrörelse är skolan den viktigaste frågan för väljarna. Inte sedan slutet av femtiotalet har en annan fråga än jobb och ekonomi ansetts viktigast. Läs ett intressant inlägg om detta på Samhällskunskapslärarnas hemsida.

Föreningen Lärare i Samhällskunskap, FLS, är en fristående ämneslärarförening för lärare i samhällskunskap. På föreningens webbplatslänk till annan webbplats står det: "Vi arbetar för samhällskunskapen i samhällets intresse!"

Föreningen bevakar frågor som är betydelsefulla för ämnet och för de lärare som undervisar i det. Man vill också vara en samlande kraft för samhällskunskapslärarkollegiet – här ska den enskilda läraren kunna "finna inspiration, få erbjudanden om fortbildning, läsa nyheter, ta del av intressant forskning och få ett och annat tips om stoff och material till undervisningen".

Idag tipsar vi om ett mycket intressant gästinlägg på föreningens hemsida från ingen mindre än Leif Lewin, skytteansk professor emeritus i vältalighet och statskunskap vid Uppsala Universitet. Nyligen la han fram sin gedigna statliga utredning om kommunaliseringen av skolan. I sitt inlägg förklarar han övertygande om varför satsningar på läraryrket är så viktiga.

Under rubriken "Hegel viktigare än Marx"länk till annan webbplats frågar Lewin inledningsvis: "Varför ska vi satsa på lärarna?".

Han svarar själv han att den allra viktigaste framgångsfaktorn, som man fann i utredningen om skolans kommunalisering Staten får inte abdikeralänk till annan webbplats  (SOU 2014:5). Och den framgångsfaktorn är duktiga (eller snarare dugliga) lärare. Lewin skriver vidare:

"Och det är inte en tom fras. Det som ger bättre studieresultat är ett mycket speciellt pedagogiskt handlag. Läraren måste se eleven individuellt, lyfta var och en från hans eller hennes speciella nivå för alla kan bli bättre och sedan i ett kort och i ett medellångt perspektiv ställa frågan vad som konkret kan förbättras till i morgon eller till nästa vecka eller, längst, till nästa månad.

Goda lärare betyder också, i en prioriteringssituation, att det är viktigare att satsa på högre lärarlöner än på mindre klasser. Varför då? Lärarna ska ha högre lön, inte främst för att det är roligt att ha pengar utan för att en lönehöjning är ett uttryck för arbetsgivarens uppskattning. Sådana förtroendeskapande gester är nödvändiga för en kår, som konsekvent misstrotts av arbetsgivaren under årtionden."

Det är ord och inga visor.


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla