Utnyttja alla sinnen i undervisningen

Många elever som inte anses ha läshuvud har fått en stämpel på sig att inte duga. Men det handlar ofta om att undervisningen är alltför abstrakt. Använd känsel, syn, lukt, smak och hörsel i undervisningen, skriver Metta Fjelkner tillsammans med Carl Jan Granqvist och Bosse "Bildoktorn" Andersson, i Göteborgs-Posten i dag. Alla tre medverkar på Bokmässan.

Uppdaterad

På torsdagen arrangeras ett seminarium på Bok och bibliotek, där Lärarnas Riksförbund diskuterar näsans betydelse i yrkesutbildningarna. Hur luktar en bränd växellådsolja eller ett oxiderat vin? Det handlar om att lyfta fram dold kunskap, att utnyttja alla sinnen vid inlärning.

Många elever som inte anses ha läshuvud har fått en stämpel på sig att inte duga. Men det handlar ofta om att undervisningen är alltför abstrakt. Problemet skulle till stor del kunna avhjälpas genom att använda känsel, syn, lukt, smak och hörsel vid inlärningen.

Vi måste fånga upp de elever som inte nås med traditionella metoder. Enligt Skolverket ökar de yrkesinriktade utbildningarna i större utsträckning än de studieinriktade. Ungdomar som har gått ett yrkesförberedande program i gymnasieskolan är efterfrågade på arbetsmarknaden och har lätt att få jobb.

Målet måste alltid vara att unga människor, oberoende av andras tyckande och konventioner, finner ett yrke där de kan utveckla yrkesskicklighet och yrkesstolthet.
Därför föreslår vi följande för att lyfta yrkesutbildningarna:

* Ökad forskning på alternativa pedagogiska metoder. Lukta på kunskapen!

* Inför en yrkeshögskola för att höja status och kvalitet i yrkesutbildningarna.

* Satsa på en studie- och yrkesvägledning av högsta klass.

* Företagsbranscherna måste ta ansvar för praktiken. Se på elektrikerföretagen.

* Öka kunskap i nyföretagsamhet så att det finns kunskap om hur man driver företag på yrkesprogrammen.

* Inga stängda dörrar till traditionella högskolor ska finnas för den som går en yrkesutbildning.

Länk till artikeln i Göteborgs-Posten:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=371591


För kommentarer och upplysningar

Pressjour Lärarnas Riksförbund

08-613 25 55