Tre lärare prisas som Sveriges främsta i entreprenörskap

Tävlingen ”Sveriges främsta lärare i entreprenörskap” uppmärksammar lärare som lockar elevers intresse för att starta egna företag. De hjälper eleverna att utveckla sina förmågor i samarbete, kreativitet och problemlösning. Det är tre lärare som prisas, i Övertorneå, Lidingö och Ljungby.

Publicerad

Första pris går till Rickard Nilsson, Gränsälvsgymnasiet i Övertorneå:

– Det är roligt att bli nominerad av kollegor och samarbetspartners. Det kom som en överraskning. Men vi är många lärare som jobbar med detta, så jag ser det som en gruppvinst, säger Rickard Nilsson.

Eleverna i Övertorneå får chansen att sälja in sina affärsidéer till det lokala näringslivet. Och nu är det eleverna själva som arrangerar den årliga entreprenörsmässan, där alla skolans stadier är med.

– Det som varit viktigast för mig är att se eleverna utveckling. Möjligheten att kombinera teori och praktik. Vissa saker kan man inte läsa sig till utan man måste prova på, säger Rickard Nilsson.

Andra pris går till Mia Johansson från Sunnerbogymnasiet i Ljungby.

– Jag är hedrad över att ha nominerats och tycker det är roligt att jobba med frågor som man inte vanligen har på schemat i skolan, som ansvarstagande, gruppsammansättning, att lära sig ta kontakt med människor och kunna bilda ett större kontaktnätverk, säger Mia Johansson.

Eleverna i Ljungby får starta och driva ett eget UF-företag under ett år.

– Det blir konkret. Skolan är idag väldigt teoretiskt. Eleven märker själva att deras insatser ger resultat, säger Mia Johansson.

Tredje pris går till Anne Alsén, Hersby gymnasium i Lidingö.

– Jag är oerhört tacksam över att ha blivit utvald av LR. Kunskaper i entreprenörskap är viktiga idag – för våra elever – och för Sverige, säger Anne Alsén.

Bland annat får eleverna delta i en internationell unga företagarmässa i Tallin.

– Eleverna lämnar sin trygghetszon och går in i ett kaos som de måste lära sig styra på egen hand – de måste ta ansvar för sina handlingar. Då utvecklas deras personligheter och de växer till i mod, strategier och planering, säger Anne Alsén.

– Sverige behöver kunniga unga företagare och innovativa krafter. Ungdomar som vill förverkliga sina egna idéer, starta eller ta över företag och som vågar tro på sin egen innovationsförmåga. Entreprenörskap i skolan krävs för att inspirera och uppmuntra elever till innovativa tankar som för utvecklingen framåt, säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Om tävlingen:
Tävlingen arrangeras av Lärarnas Riksförbund och Svenskt Näringsliv. Prisutdelning ägde rum vid Lärarnas Riksförbunds förbundsråd idag den 19 maj 2015. Juryn består av Bo Jansson, ordförande för Lärarnas Riksförbund, och Jens Spendrup, ordförande för Svenskt Näringsliv.

Kriterier: 

  • Hur väl läraren lyckas utveckla elevernas entreprenöriella förmågor som till exempel samarbetsförmåga, kreativitet och problemlösning. Metoden måste kunna appliceras generellt för att kunna inspirera andra.
  • Hur lärarna eller projektet lyckas knyta ihop det som klassiskt definieras som entreprenörskap/företagande, med kunskapskraven i ett eller flera av grundskolans eller gymnasieskolans andra ämnen.
  • Samarbete med det lokala näringslivet. På vilket sätt får eleverna se resultatet av framgångsrikt entreprenörskap.

Priser:
Första pris i tävlingen är ett resestipendium om 20 000 kronor till vinnande lärare. Förstapristagaren får även möjlighet att över en lunch diskutera lärares och elevers engagemang i entreprenörskap tillsammans med Prins Daniel.

Andra och tredje pris är resestipendium om 10 000 kronor vardera. Resestipendierna ska göra det möjligt för vinnarna att åka på arbetsrelaterade studieresor.  

      


För kommentarer och upplysningar

Pressjour Lärarnas Riksförbund

08-613 25 55