Betänkandet Rektorn och styrkedjan
De synpunkter som härmed avlämnas ligger i linje med förbundets övergripande målsättning – en nationell kunskapsskola.
Lärarnas Riksförbund delar utredarens uppfattning:
- Att rektorer – tillsammans med lärare – är skolans nyckelpersoner.
- Att lärare och rektorer utgör närstående men olika professioner.
- Att en förbättrad arbetssituation för skolans nyckelpersoner är en förutsättning för att eleverna ska nå bättre resultat
- Att det råder förvirring kring innebörden av begreppet ”pedagogiskt ledarskap”
- Att ju fler nivåer en styrkedja består av, desto större är risken att styrningen blir otät och otydlig
- Att det är en nationell angelägenhet att bringa ordning i den oreda som råder
Lärarnas Riksförbund avvisar
- Lärarnas Riksförbund delar inte utredarens uppfattning, att de komplexa problem – vilka utredaren menar kännetecknar rektorers otillfredsställande arbetssituation – går att utbilda bort, vilket innebär att utredarens förslag är otillräckliga.
Lärarnas Riksförbund föreslår
- Att den som ska utgöra pedagogisk ledare för en skolverksamhet ska vara behörig lärare för de skolformer som finns inom ansvarsområdet.
- Att regeringen med anledning av det som framkommer i utredningen tillsätter en ny utredning med direktiv att föreslå ett nytt huvudmannaskap för grund- och gymnasieskolan Huvudmannaskapet bör baseras på följande tre beståndsdelar:
- Staten övertar det samlade finansieringsansvaret för grund- och gymnasieskolor
- Staten reglerar skolverksamheten på sådan sätt att likvärdiga förutsättningar garanteras.
- Uppdraget rörande utbildningen riktas direkt till rektor och uppdraget rörande undervisningen riktas direkt till lärare.
Mer inom ämnet
-
Läs remissen i sin helhet
Läs remissen i sin helhet