Ämnesplaner för tillämpad programmering, webbutveckling, webbserverprogrammering och mobila applikationer
Förslag till ändring av Skolverkets föreskrifter
Lärarnas Riksförbund ställer sig positivt till förslagen.
Utifrån att grundskolan nu inför programmering som ett inslag i undervisningen, behöver nivån på gymnasieskolans programmeringsämnen och kurser uppdateras.
Förbundet är positivt inställt till de föreslagna förändringarna. Det handlar om en rimlig modernisering av styrdokumenten som betonar förmågor som alla elever kommer behöva få med sig från skolsystemet i en alltmer digitaliserad värld.
Att gymnasieskolans ämnesplaner ändras så att programmering läggs till i flera matematikkurser förutsätter dock att lärarna kontinuerligt får tillgång till den kompetensutveckling som krävs för att förändringarna ska kunna omsättas i praktiken. Det handlar också om ett gemensamt utvecklingsarbete på varje gymnasieskola där de lärare som berörs behöver få tid att samarbeta och utveckla undervisningen. Avseende behovet av kompetensutveckling hänvisar förbundet till sitt tidigare yttrande över remiss av Förändringar i styrdokument med anledning av regeringsuppdrag till Skolverket om nationella IT-strategier för skolväsendet Dnr 6.1.1.– 2015-1608
En stor förändring är att ämnet webbteknik delas. Lärarnas Riksförbund ställer sig positivt till denna uppdelning då ämnets innehåll har varit alltför brett vilket har gjort det svårt att bli behörig för och besitta alla de kompetenser som ingår i ett sådant brett ämne. Det är dock viktigt att säkerställa att de lärare som är behöriga i webbteknik, eller håller på att utbilda sig till lärare i det ämnet, inte drabbas negativt.
Mer inom ämnet
-
Läs remissvar i sin helhet
Läs remissvar i sin helhet
-
Underlag till remissen
Underlag till remissen