Fler nyanlända elever ska uppnå behörighet till gymnasiet
Betänkande, SOU 2017:54
En långsiktig reformering av skolsystemet det enda riktiga. Det handlar om att staten måste ta ett betydligt större ansvar för skolan, samt att etableringsrätten och valfrihetssystemet måste ses över i grunden. Ett första steg är att genomföra de förslag som skolkommissionen (SOU 2017:35) presenterat. Arbetet med detta bör påskyndas.
Lärarnas Riksförbund tillstyrker:
- Att låta statsbidraget för lovskola fortsätta utgå för samtliga elever som deltar i undervisningen.
- Att införa möjlighet till så kallad anpassad timplan, som komplement till övriga stödåtgärder.
- Rätt till studiehandledning på modersmålet för elever i årskurserna 7–9, men endast under förutsättning att den rätten kan omsättas i praktisk handling. Detta ser inte förbundet i dagsläget. Förslaget tillstyrks trots det i syfte att tvinga fram lösningar som gör att alla elever, även i andra årskurser och skolformer, i behov av studiehandledning på modersmålet också får det.
- Att en utredning tillsätts om svenska och svenska som andraspråk, i syfte att se hur kursplanerna i framförallt svenska som andraspråk ska kunna anpassas till elever som är nybörjare i svenska.
- Att ge Skolverket i uppdrag att ta fram ett bedömningsstöd för alfabetisering.
- Att nyanlända elever ska få en individuell studieplan.
- Att nyinvandrade ungdomar, om synnerliga skäl föreligger, får gå program-inriktat individuellt val, trots att godkänt betyg inte finns i svenska eller svenska som andraspråk.
- Att ensamkommande barn och ungdomar får rätt till modersmålsundervisning.
Lärarnas Riksförbund avstyrker:
- Att betygssteget F slopas för nyanlända i årskurserna 7–9 och ersätts med skriftligt omdöme.
- Att nationellt bedömningsstöd för kunskapsutveckling som ligger under de krav som motsvarar betyget E inrättas.
Mer inom ämnet
-
Läs remissvar i sin helhet
Läs remissvar i sin helhet
-
Underlag till remissen
Underlag till remissen