Fyra lärarröster om läsning
Intervjuer och statistik kring läsning i skolan
Fyra lärare berättar om hur de arbetar med läsning. Vi sammanfattar också resultaten av tidigare läsundersökningar, både våra egna och de internationella PISA- och PIRLS-undersökningarna.
Fyra lärarröster om läsning är en rapport som både fungerar som inspiration och som debattunderlag. Lärarna berättar om hur de arbetar med läsning i sin undervisning på låg-, mellan-, högstadium samt gymnasium.
Vi sammanfattar resultaten ur tidigare undersökningar kring läsning i skolan som LR gjort: Läs- och skrivinlärning på lågstadiet samt Elevernas läsförmåga i grundskolan. Vi berättar också hur Sverige ligger till i PISA och PIRLS, internationella undersökningar om elevers läsförmåga.
Många viktiga perspektiv lyfts fram av lärarna, till exempel vad som kan förklara den tidigare nedgången i läsförmåga bland svenska elever, liksom den återhämtning som kan anas i de senaste internationella undersökningarna. Beror det på undervisningen, skolan generellt, eller finns förklaringar som inbegriper hela samhället?
Undersökningen är utgiven i samband med Bokmässan i Göteborg 2018, då vi diskuterade läsundervisning på låg-, mellan-, högstadium och gymnasium i fyra olika seminarier.
Undersökning nr LRUND166
Mer inom ämnet
-
Ladda ned hela undersökningen
Ladda ned hela undersökningen
-
Beställ ett tryckt exemplar av undersökningen
Beställ ett tryckt exemplar av undersökningen