Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Program i Lärarnas Riksförbunds monter

Välkommen till våra spännande seminarier i monter C11:10! Våra ombud och experter är på plats och ger råd och tips om lön, arbetstid och karriär.


Måndag 30 oktober

9:00 Att undervisa i programmering

Guldäpplefinalisterna Cecilia och Ulrihca berättar om hur de har utbildat kollegor åk 1–9 för att undervisa i programmering. Under föreläsningen presenteras också några tips gällande undervisning i programmering.

Medverkande: Ulrihca Malmberg och Cecilia Christenson, lärare och guldäppelfinalister 2017 och medverkande i Opusplaces programmeringsfortbildning som görs med Lärarnas Riksförbund som samarbetspartner

 

10:00 IKT på ett självklart sätt

Ämnesspanarna Annika Sjödahl och Mia Smith delar med sig av konkreta exempel och erfarenheter från undervisningen varvat med diskussioner med fokus på lärandemålen.

Medverkande: Annika Sjödahl och Mia Smith, lärare och #ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund

 

12:00 Källkritik i en ny tid — hur navigerar vi som SO-lärare i en värld av konspirationsteorier, "fake news" och alternativa fakta?

Ett samtal bland annat utifrån den nya boken "Med myter som
vapen". Boken är en handbok om hur vi som lärare kan hantera
konspirationsteorier när vi möter dem i vår undervisning.

Medverkande: Sten Hagberg, lärare och ledamot i Lärarnas Riksförbunds förbundsstyrelse och i LRs forum för humaniora och samhällsvetenskap

 

13:00 Undervisa hjärnsmart

Att undervisa hjärnsmart låter stort och faktum är att storheten ligger i de små justeringarna av didaktiken. Genom att bygga broar mellan didaktik, neurovetenskap och kognitionspsykologi kan
vi justera undervisningen så att den underlättar för hjärnan och lärandet. Vårt mål är att skapa de bästa förutsättningarna för lärande i klassrummet och att ge eleverna kunskap om hur man lär - så att de
kan välja kloka lärstrategier, äga och ta ansvar för sitt lärande. I den här föreläsningen berättar Annika och Lena om delar av de ingredienser som krävs för att information ska fasta över tid.

Medverkande: Annika Nilsson och Lena Winqvist, förstelärare, läromedelsförfattare och vinnare av Helgepriset 2015. Nyligen har de skrivit en handbok om “Hjärnsmart lärande - 4 steg till ett effektivare och bättre minne” (Novellix) och tidigare har de skrivit en läromedelsserie i svenska för gymnasiet.

 

14:00 Vad kan forskarutbildade lärare bidra med på skolan?

Medverkande: Samtal med Josefin Reimark och Catherine Couturier är lärare och forskare. Samtalet leds av Maria Bohlin från Lärarnas Riksförbund

 

15:00 Möt extremismen i klassrummet

Medverkande: Mikael Bruer lärare och en av Lärarnas Riksförbunds #ämnesspanare

 

16:00 Problemlösning i matematik på olika sätt

Problemlösning har en central roll i matematikämnet. Föreläsningen handlar om hur man genom undervisningen samtidigt kan sätta fokus på olika aspekter av problemlösningsprocessen och det matematiska innehållet.

Medverkande: Nicklas Mörk, lärare och en av Lärarnas Riksförbunds #ämnesspanare

 

Tisdag 31 oktober

 

9:00 Innovativa kurser är en väg till integration

Genom att individualisera utbildningar och därigenom skapa kontaktnät i samhället, ökar integrationen och eleverna ges möjligheter till försörjning genom eget företagande.

Medverkande: Sandra Magnusson, SFI-lärare och en av finalisterna i tävlingen ”Sveriges främsta lärare i entreprenörskap 2016”. Medverkar i den nyutgivna boken Skolan och integrationen.

 

10:00 Få koll på och förbättra den digitala arbetsmiljön

Den digitala arbetsmiljön för lärarna är under all kritik. Helena Kvarnsell, utredare på Lärarnas Riksförbund, går igenom hur LR:s nya IT-skyddsrond kan användas för att få syn på och förbättra den digitala arbetsmiljön på just din skola

Medverkande: Helena Kvarnsell, lärare och utredare på Lärarnas Riksförbund och har tagit fram en checklista för IT-skyddsrond

 

13:00 Elevens resa — berättelsen som en metafor för undervisning

Att koppla den klassiska hjälteberättelsen till elevernas uppgifter i klassrummet för att göra syftet med studierna tydligare och ge extra motivation.

Medverkande: Robin Smith, lärare och
en av Lärarnas Riksförbunds #ämnesspanare

 

14:00 Ett marathon att bli en läsare — Hur motiverar vi våra elever att läsa hemma?


Forskning säger att vi behöver läsa cirka 43 km text för att bli en läsare. Lika långt som ett marathon. 43 km text kan även översättas till 5 000 timmar. Det säger sig  självt att mer tid än skoltid måste tas till förfogande för att träna ”läsmuskeln”. Men hur ska vi få våra elever att prioritera att läsa hemma när det finns så mycket annat i deras liv? Hur ska vi få dem att ändra sina vanemönster och bli lustläsare?

Medverkande: Maria Björsell, lärare och en av Lärarnas Riksförbunds #ämnesspanare

 

15:00 Tillgänglig kultur/tillgänglig text

Föreläsarna berättar om projektet som har som målsättning att fler ungdomar med funktionsnedsättningar/funktionsvariationer skall kunna bli aktiva utövare även inom det estetiska området. Föredraget innehåller också en viss fördjupning kring dyslexi och tillgänglig text. Hur kan man göra en tryckt bok tillgänglig?
Mer info om projektet finns på www.vidd.nu.

Medverkande: Susanna Cederquist och Håkan
Sandh från Arvsfondsprojektet VIDD och föreningen Pascal

 

16:00 Inspirera till läsning — både i skola och hem

Mia Kempe berättar om läsning och olika läsprojekt på lågstadiet.

Medverkande: Mia Kempe, lärare och en av Lärarnas
Riksförbunds #ämnesspanare

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2017-10-26 13.20