Sök Sök
Meny Meny

Logga in

03 apr 2009

Elevernas rätt till kunskap måste

värnas

Lärarnas Riksförbund kräver att samhället satsar på skola och utbildning, skriver Metta Fjelkner i en slutreplik till SKL:s ordförande Anders Knape.
Vi säger inte att det var bättre förr. Det är bara vad Sveriges Kommuner och Landstings företrädare lite desperat påstår då det inte tycks kunna bemöta lärarnas verklighetsbild och krav. Vi vill se ett nytt samlat ansvarstagande för skolan. Vi ser inte bakåt, utan framåt.

Det handlar om att ta ansvar för skolans avgörande roll för ett lands utveckling. Och vi oroas av att SKL hela tiden vill lyfta fram att det inte spelar någon roll hur mycket man satsar på skolan. Man tycks tro att enbart "öppna jämförelser" ska lyfta skolan. Det är en naivitet som förskräcker.

Lärarnas Riksförbund vill se ett nytt och rättvist finansieringssystem som garanterar att alla skolor får tillräckliga resurser för att klara sitt uppdrag.

I dagens verklighet väljer i stället kommunerna att rusta ner och åter använda skolan som en budgetregulator. SKL:s egna företrädare medger också att kommunerna varslar och skär ner "för säkerhets" skull.

Man prioriterar uppenbarligen annat än kärnverksamheten skolan.

Kommuntjänstemän som administrerar varsel som läggs nu på olika håll i landet har också medgett att vi "står inför en situation vi inte upplevt förut". Jag hade hoppats att Anders Knape hade visat mer av samma insikt.

Elevernas rätt till kunskap måste värnas!

Slutligen är det väl fräckt att påstå att fackförbunden stoppar kommunerna från att satsa på höjda lärarlöner. Vi är inte en bromskloss för individuell lönesättning. Det är kommunerna som valt att satsa löneutrymme på andra grupper än lärare i gymnasie- och grundskolan.

Metta Fjelkner ordförande Lärarnas Riksförbund

För kommentarer:
Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 68
För upplysningar:
Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2014-01-15 15.03