Sök Sök
Meny Meny

Logga in

14 mar 2010

Elever ska inte ge betyg på lärarna

Frågan om utvärdering borde vändas - från hur politiker och tjänstemän vill använda elever till att utvärdera lärare, till hur elever och lärare vill utvärdera skolan.

Det skriver Lärarnas Riksförbunds Metta Fjelkner och elevorganisationen SECO:s Susanna Bollhem i GT/Expressen i dag.

Under den senaste tiden har frågan om att elever ska utvärdera lärare åter lyfts upp på agendan. Bland annat Sollentuna och Haninge kommun vill införa systemet, inspirerade av Malmö. Nu har också Göteborg hoppat på det nya kommuntåget.

Precis som tidigare pratas det om betygssättning av lärare. Men något är fel i debatten. Frågan om utvärdering borde vändas - från hur politiker och tjänstemän vill använda elever till att utvärdera lärare, till hur elever och lärare vill utvärdera skolan.

Först och främst ska det sägas att det inte är en nyhet att elever utvärderar skolan. En politiker som plockar poäng på den saken har en märklig uppfattning om vad som är aktuella frågor för elever. Jämfört med andra krav för elever har frågan också låg prioritet.

Trots det finns det en känsla av att politiker vill spela upp sin gärning som betydelsefull för eleverna. Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, var en sådan person. Reepalu hade naturligtvis inte fått någon medial uppmärksamhet av att gå ut med att elever skulle utvärdera skolan.

På samma sätt försöker företrädare för kommuner spetsa sitt beslut om utvärdering med att säga att utvärderingen ska ligga till grund för lärares lönesättning. Men ett sådant krav har aldrig funnits från elever eller lärares sida. Istället skapar utspelen en känsla av att utvärderingen ska bli ett redskap för att öka kontrollen över lärare, något som blivit allt mer aktuellt i den nuvarande avtalsrörelsen.

Politiker borde titta närmare på högskolor och universitet. Efter varje kurs är det obligatoriskt att skriftligt utvärdera kursen, där man som student tittar närmare på alltifrån kurslitteratur till olika moment och lärarens prestation. Efter att utvärderingen fyllts i sammanställs den av en lärare, lyfts upp till studierektorn och är sedan ett av många underlag inför lönesättning.

Men det vi ser i dag är att politiker inför ett sämre system än på högskolorna och som även innebär att elever från sju eller åtta års ålder ska utvärdera sina lärare. Det är en stor skillnad på att låta elever i gymnasiet eller studenter på högskolor sköta utvärderingen än att låta en sjuåring göra det.

På högskolan skulle socialdemokraten Reepalu i Malmö aldrig kunna kalla en skattning av en lärares prestation på en skala mellan 1 och 5 för betygssättning. Centerpartiet skulle aldrig gå ut med utvärdering av adjunkter och lektorer som sin viktigaste studentpolitiska fråga.

Den som vill vinna fler elever och lärare borde gå till botten med det grundläggande problemet bakom varför rektorer inte upplever sig ha kontroll - för att de har ansvar för alldeles för många lärare samtidigt och spenderar alldeles för lite tid ute i klassrummen.

Susanna Bollhem är ordförande i Sveriges elevråds centralorganisation (SECO).
Metta Fjelkner är ordförande i Lärarnas riksförbund.

För kommentarer:
Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 68
För upplysningar:
Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2017-04-26 12.09

Ansvarig redaktör för sidan: Peter Käll