Sök Sök
Meny Meny

Logga in

12 maj 2014

Höj lärarnas ingångslöner till minst 30 000

Kommunerna måste ta ansvar och höja lärarlönerna i de lokala löneförhandlingar som just nu sker. Lärarnas Riksförbund vill ha generella löneökningar, höjda ingångslöner, fler karriärtjänster samt riktade statsbidrag för att höja lärarlönerna.

Lärarlönerna behöver höjas kraftigt för att vara konkurrenskraftiga. I det avtal som nu gäller är det klart utsagt att lärarna ska kompenseras för att vi har fått stå tillbaka i flera årtionden. Politiker från alla partier slåss om att vara skolans och lärarnas vänner och förslagen har avlöst varandra. Ändå undviker man att tala om det som verkligen skulle göra skillnad – att ge lärarna rejäla löner och vettiga arbetsvillkor.

De lokala löneförhandlingarna pågår för fullt just nu. Därmed kan verkligen det politiska systemet visa om det menar allvar. Ännu har vi ingen klar bild av hur det går. Men Lärarnas Riksförbund har under våren kunnat presentera hela listan på hur landets alla kommuner hittills satsat på – eller inte satsat på – lärarnas löner.
 
Vi har granskat hur de första två åren av det fyraåriga avtalet Huvudöverenskommelse 12 (HÖK 12), som Sveriges lärare genom Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet slutit med SKL har fallit ut. Som vi tidigare påpekat kan vi se att på många håll finns en ambition att satsa på lärarnas löner, men det finns alltför många som inte tar frågan på allvar.

Jag är förvånad över att en rad kommuner som ser ut att ha gått bra ekonomiskt ändå valt att ha låga lärarlönehöjningar. Målet måste fortsätta vara högt inställt om den uppvärdering av lärarlönerna som så många är eniga om ska kunna bli verklighet.

Kommuner som haft ekonomiska förutsättningar att satsa på lärarna har valt att avstå. Hur ska dessa kommuner klara framtidens utmaningar om de inte har viljan? Och hur ska de kommuner som satsat allra minst på lärarna klara framtidens utmaningar? Särskilt bekymrade blir vi för de 21 kommuner som finns på vår ”svarta lista”, de som satsat minst trots att de haft råd. Hur ska dessa kunna uppfattas som ansvarsfulla?

Avtalet med SKL visar att trots en bra början till att uppvärdera läraryrket, återstår väldigt mycket arbete och satsningar för att uppvärdera lärarlönen till en nivå i samklang med samhällsvärde, ansvar och utbildning. Vi förutsätter att de löneförhandlingar som nu sker ska resultera i en bred och tydlig uppvärdering av lärarnas löner. Detta måste ske på flera olika sätt:
Höjda ingångslöner. Läraryrket måste ha en konkurrenskraftig ingångslön om minst 30 000 kronor i månaden för att lyfta yrkets status och attraktionskraft. Huvudmännen måste markera att läraryrket är värdefullt genom att höja ingångslönerna väsentligt.

Högre lönenivå för lärarkollektivet. Lärares lönenivåer måste lyftas generellt – i alldeles för många år har Sveriges lärare släpat efter i lön jämfört med andra och därför måste den generella nivån höjas. Huvudmännen har ett direkt ansvar för att anta löneutmaningen.

Skolsystemet behöver minst 35 000 statliga karriärtjänster. Sveriges lärare måste ha möjligheten att utvecklas och göra lönekarriär i sitt yrke utan att lämna undervisningen. De statliga karriärtjänsterna är ett steg i rätt riktning. Nu kräver vi att även kommunerna tar sitt ansvar.

Inför riktade statsbidrag för att höja lärarlönerna. För att hela Sverige ska kunna leva och alla landets medborgare ska kunna erbjudas en likvärdig utbildning måste tillgången på lärare överallt garanteras. Det är därför nödvändigt att staten med statsbidrag finansierar lärarlönerna. De nationella politikernas retorik måste omsättas till verklighet. Det är minst lika viktigt att invånare i kommuner med stark utflyttning och svag skattekraft har råd att ha kvalificerade lärare.

En betydande del av landets kommuner finns på våra ”varningslistor”. Ska vi kunna fortsätta med det gällande läraravtalet utan att säga upp det i förtid måste landets kommuner leva upp till avtalets intention och anda. Nu har arbetsgivarna möjligheten att visa att de tar ansvar för Sverige.

För kommentarer:
Bo Jansson ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 61

För upplysningar:
Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2014-05-12 13.35