Sök Sök
Meny Meny

Logga in

07 jul 2016

Sågar förslag om klassikerlista i skolan

Utvalda klassiker ska lära elever goda värderingar. Det förslaget presenterade Ebba Busch Thor (KD) i Almedalen. Med de som arbetar i skolan håller inte med. Nu reagerar Lärarnas riksförbund på utspelet. ”Det är skrämmande om staten ska avgöra vad som är god litteratur”, säger ordförande Åsa Fahlén.

Åsa Fahlén, förbundsordförande

Åsa Fahlén, förbundsordförande

De svenska värderingarna är under hot. Det slog Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor fast på partiets dag i Almedalen.

– Värden som byggt vårt hem starkt, som tillit, frihet, jämlikhet och människors lika värde är hotade, sa hon i sitt tal.

Och goda värderingar planteras i skolan. På onsdagen dammade KD av partiets förslag om en ”klassikerlista” för elever. Kultur som valts ut av ”experter” för att främja goda samtal och på sikt ”grundläggande värderingar”.

– Den skulle gärna kunna utformas i samarbete med Svenska akademien. Proffsen, sa hon i en intervju med SVT Opinion strax efter presskonferensen.

Varnar för detaljstyrning

Ebba Busch Thor berättade att KD vill ”specificera läroplanen” som redan finns för skolan, med en lista över titlar och författare som eleverna bör läsa.

– Inte bara med svenska författare utan med författare från världen över, Anne Franks dagbok till exempel, sa partiledaren.

Redan för tre år sedan presenterade Kristdemokraterna ett förslag om en klassikerlista, med böcker, filmer pjäser och musik utvald av experter utanför skolan. Även Liberalerna hade ett förslag om en liknande, ”litterär kanon” för skolan, men skrotade sitt förslag 2013.

När idén om en lista på titlar för främjandet av goda värderingar så dök upp igen på onsdagen, reagerade Lärarnas riksförbund starkt.

– Jag funderar över läraryrkets attraktivitet när staten går in och detaljstyr. Det finns redan en legitimerad yrkeskategori som är fullt kapabel att avgöra vilken litteratur som ska användas i undervisningen, säger Åsa Fahlén, ordförande.

”Det är skrämmande”

Den litteratur som eleverna läser i skolan måste också anpassas efter situation och grupp, för att läsningen ska uppnå något resultat, tycker hon.

– Det är skrämmande om staten ska avgöra vad som är god litteratur. Vem ska avgöra vad som ska stå i den listan?

KD understryker att det inte är politiker, utan experter från till exempel Svenska akademien som ska lista titlar. Är det verkligen statlig styrning då?

– Det blir ändå en pålaga uppifrån. Och vad anses vara god litteratur? Alla tycker olika och olika litteratur passar för olika situationer. En styrning uppifrån är ganska otäck. En lista blir begränsad och normerande. Vi lever i ett demokratiskt samhälle och har en utbildad lärarkår, säger Åsa Fahlén.

– Jag tycker att det är ett onödigt förslag.

Ska vara svenska värderingar

Annika Eclund är skolpolitisk talesperson i Kristdemokraterna.

– Vi saknar gemensamma referensramar i Sverige som vi kan hänvisa till. Samhället blir mer och mer uppdelat och segregerat och då vill vi ha fler referensramar vi kan samlas kring, säger hon.

Listan skulle inkludera flera konstformer, men inte enbart svenska konstutövare eller författare. De värden som litteraturen förmedlar, måste dock överensstämma med så kallade svenska värderingar, tycker Annika Eclund.

– När det handlar om att förmedla värden så ska vi kunna använda oss av den kulturskatt vi har i Sverige. Den litteratur som skulle finnas på listan måste överensstämma med de värderingar som vi har i Sverige, säger hon.

”Står redan upp för demokrati”

Vilka böcker skulle du vilja se på listan?

– Jag skulle vilja ha Vilhelm Mobergs Utvandrarna. I och med att det är så stor del av vår historia. Det borde alla känna till. Också böcker om nazismen och förintelsen. Men även av en mer populär karaktär som bara ökar lusten att läsa.

Åsa Fahlén från Lärarnas riksförbund ifrågasätter även de goda värderingar som klassikerna skulle kunna generera.

– Skolan ska redan stå upp för demokrati, jämlikhet och jämställdhet. De värdena finns redan i läroplanen. Jag tror att det finns många partier som just nu uttrycker vikten av en gemensam värdegrund. För att vårt samhälle har blivit mer diversifierat och segregerat, säger Åsa Fahlén.

– Jag tror att det kanske finns en frustration och att man försöker hitta en snabb lösning på stora problem.

För kommentarer:
Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund, 073-430 42 74 

För upplysningar:
Pressjour Lärarnas Riksförbund, 08-613 25 55 

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2017-06-12 14.36

Ansvarig redaktör för sidan: Peter Käll