Sök Sök
Meny Meny

Logga in

22 apr 2014

Skolans problem: politiska experiment och trendpedagoger

”Vi måste börja med att återupprätta undervisningen och satsa på lärarna. Ge lärarna rätt förutsättningar för att tillsammans med eleverna höja resultaten i skolan”, skriver Bo Jansson, förbundsordförande, i Expressen.

Den avgörande delen av jobbet måste till slut ändå göras av eleven. För, som författaren och kolumnisten Lena Andersson nyligen skrev i DN; Läraren är ingen trollkarl… Och läraren ska heller inte vara en betjänt, som gymnasieläraren Johan Blomberg beskrev i SvD i går. Problemen för skolan har kommit från politiskt håll och från trendpedagoger som velat pröva sina idéer. Istället måste vi börja med att återupprätta undervisningen och satsa på lärarna. Ge dem rätt förutsättningar för att tillsammans med eleverna kunna höja resultaten i skolan. Samtidigt måste vi stärka lärarnas autonomi och såväl deras lön som arbetsvillkor. Det kan uppnås genom en starkare statlig direktlänk där uppdraget går till lärarna. Det är en väg ut och fram för svensk skola.

Det krävs ett nationellt ansvar för den svenska skolan för att stoppa de ökande skillnaderna och fallet som vi ser i dag. Alla huvudmän, fristående som kommunala, måste omfattas av en starkare statlig styrning. Med en tydlig inriktning på grundläggande kunskaper och där elever (och föräldrar) inser att de måste gör sitt bästa, men att de gör det tillsammans med andra. Ensam är inte stark.

För kommentarer:
Bo Jansson ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 61

För upplysningar:
Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2014-04-22 18.08

Ansvarig redaktör för sidan: Peter Käll