Sök Sök
Meny Meny

Logga in

19 jan 2015

Timbros vd är ute och cyklar i skoldebatten

Replik: Nu är Timbro ute och cyklar. Och de riskerar att undergräva grunderna för det svenska kunskapssamhället sammanfattat i devisen ”Ett litet land behöver stora kunskaper”, skriver Bo Jansson i Dagens Samhälle.

I sin krönika i Dagens Samhälle (19/1) menar Timbros vd, Karin Svanborg-Sjövall, att det behövs uppluckrade regler och mindre av stelbenthet i skolan just när det gäller arbetsvillkor och anställningstrygghet. Det är ett märkligt och verklighetsfrånvänt resonemang.

Sverige behöver satsa på att få fler att vilja bli lärare. Vi har en annalkande lärarbrist där vi i enskilda ämnen kan se att det helt kommer saknas lärare, om inget görs. Läget är allvarligt. Det är inte så att vi har för många lärare i enskilda ämnen, vi har får få. Vi behöver fler engagerade och skickliga lärare. Vi behöver få fler studenter som vill satsa på läraryrket.

Därför behöver vi kunna erbjuda studenter en så bra lärarutbildning som möjligt. Vi behöver även satsa på högre löner och rimligare arbetsvillkor, som tillåter lärare att vara lärare med kunskapsuppdraget i fokus. Vi behöver dessutom också en resursanvändning som lyssnar till lärarna. Trots att Sverige satsar mycket resurser på skolan så går de inte i tillräcklig hög grad till undervisningen och till lärarnas kunskapsuppdrag. Sverige satsar mindre på undervisning än i jämförbara OECD-länder.

Lärare är som alla andra yrkesgrupper. Det är en diversifierad skara. Det finns många lysande lärare och det finns en del som inte är lika lysande. Och de allra flesta gör ett mycket bra arbete. De gör skillnad, är kunskapsförmedlare och ledsagare samt viktiga vuxna förebilder. Alla lärare passar inte för alla elever. Men om en elev möter någon eller några lärare som ser och bekräftar just den eleven på djupet så är skillnaden enorm.

Liksom alla andra behöver lärare och elever regler och rimliga arbetsvillkor. Jag vet att förslag om slopad anställningstrygghet för lärare inte är vad Sverige eller svensk skola behöver. Tvärtom, om vi Sverige skulle ”acceptera särregleringar som innebär undantag från gällande regelverk, vilket ger den nya ledningen möjlighet att lönesätta, rekrytera – och sparka – efter behov”, så kommer vi att sätta ett mycket dåligt exempel för det samhälle vi vill bygga.

Jag kan förresten upplysa om att redan i dag kan en uppenbart olämplig lärare bli av med legitimationen, så där ligger inte problemet. Att tro att försämrad lag om anställningsskydd (LAS), eller att tro att kringgå turordningsreglerna är avgörande för att stärka svensk skola är märkligt naivt.

Men det synssätt som ådagaläggs i denna krönika visar också på svenska skolas stora problem med synen på lärarkåren. Var finns respekten och förtroendet som vår yrkeskår har förtjänat under år med försämrat löneläge och allt mer pressade villkor? Jag ser den inte hos Timbros vd alla fall.

Det är för väl att väljare och politiker inser skolans värde och lärarnas stora betydelse för landets framtid, både när det gäller konkurrenskraften och bildningsnivån i vårt land.

Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund

För kommentarer:
Bo Jansson ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 61

För upplysningar:
Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2017-05-22 14.18