Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Hur vet du det?

”Viktigaste valfrågan är:
Hur vet du det?”

Årets svenska valrörelse blir säkerligen som vanligt en dragkamp mellan olika politiska förslag. Men mer än tidigare kan det också bli diskussion om vad som faktiskt är sant och relevant. Det skrev företrädare för 53 organisationer, när March for Science hölls världen över och i Sverige den 14 april 2018.

Läs debattartikeln  »

”Det är viktigt att skolan tar sitt ansvar för att alla tidigt ska få verktygen till ett kritiskt förhållningssätt grundat i kunskap och reflektion.”

Åsa Fahlen, ordförande i Lärarnas Riksförbund

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund

Kampanjsajten hurvetdudet.nu

Här hittar du information om kampanjen #hurvetdudet? tillsammans med debattartiklar och kampanjmaterial.

Besök hurvetdudet.nu »

 

Mer om källkritik

Bloggar

Åsa Fahlen

Faktaresistens och filterbubblor »

Zoran Alagic

Skola med kunskap, bildning och källkritik viktigare än någonsin »

Källkritikens dag »

Ämnesspanare

Annika Sjödal

Hur kan man arbeta med källkritik på ett elevnära och konkret sätt? »

Hur kan jag ge stöd i undervisningen för källkritiskt resonemang? »

En skrivmall och en stödstruktur för källkritiskt resonemang »

Cecilia Johansson

Jakten på historiska källor »

Källorna – historieämnets kärna »

Resonera om källor i religion »

En smart metod för källkritik »

Kristina Rilbe

En grund i källkritik »

Mikael Bruer

Om historiska källor »

Material om källkritik eller veckans skryt »

Har du källa på det? »

Helena Kvarnsell

Tack för allt, Hans Rosling »

LRPlay

Fake news och alternativa fakta

Hur kan man som SO-lärare navigera i en värld av ”fake news” och alternativa fakta? Här du får konkreta tips för din undervisning i ett samtal om källkritik och konspirationsteorier.

Så planerade årskurs åtta ett hälsoprojekt

Läraren och ämnesspanaren Helena Kvarnsell lät sina elever i årskurs åtta planera och genomföra sitt eget hälsoprojekt – en slags hälsoresa – i biologin.

Så kan du som är lärare arbeta med och tänka kring trovärdigheten på Wikipedia

Sara Mörtsell, lärare och utbildningsansvarig på Wikimedia Sverige, föreläser om hur man som lärare kan tänka kring trovärdigheten på Wikipedia. Sara ger också exempel på hur man kan arbeta med Wikipedia och Wikimini i sin undervisning.

Vem står bakom den här webbsidan?

Kristina Alexandersson är chef för internet i skolan på IIS. Hon visar ett exempel på en webbplats, och hur man på ett enkelt sätt kan ta reda på vem som står bakom sidorna på webbplatsen.

Medie- och informationskunnighet — MIK

Helena Dahl är chef för Statens medieråd som arbetar med medie- och informationskunnighet (MIK), forskning, internationellt samverkan, information, kommunikation, filmgranskning samt administration.

Lärarpodden

Ylva Pettersson och Helena Dahl. Ett samtal om källkritik i undervisningen.

Dick Harrison. Hur kan man som SO-lärare navigera i en värld av ”fake news” och alternativa fakta? Här du får konkreta tips för din undervisning i ett samtal om källkritik och konspirationsteorier

Dick Harrison. Stick hål på din filterbubbla och omfamna okunnigheten.

Kristina Alexandersson. Om internet – både i undervisningen och privat. Barnhack, källkritik, webbstjärnan, teknikutvecklingen och hur det påverkar oss människor och våra beteenden.

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Pontus Bäckström

Sidan senast uppdaterad: 2018-05-22 15.42

Ansvarig redaktör för sidan: Karin Sjödin