Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

De skrev bästa uppsatsen

Hur skriver man ett examensarbete som blir så bra att det vinner pris? Och hur arbetar man med Strindberg som ledstjärna? Nyutexaminerade lärarna Emma Fäldt och Amalia Santesson ger oss svaren.

Emma Fäldt och Amalia Santesson tog emot priset för bästa examensarbete på Skolforum. Foto: Magnus Glans

– Lägg ordentligt med tid på att komma på ett bra ämne att skriva ditt examensarbete om. Ska du arbeta med det i ett halvår så måste du hitta något som verkligen får dig att känna att ”ok, nu kör vi!”. Vi kan fortfarande sitta i timmar och diskutera vårt ämne och kommer hela tiden fram till nya insikter. Det gäller att hitta något som är så avgränsat att det får plats i ett arbete, men ändå så stort att det finns olika perspektiv man kan tänka kring, säger Amalia Santesson.

Emma Fäldt håller med. De har precis tagit emot priset Årets bästa examensarbete för sin uppsats ”Den reflekterande praktikern” när vi träffar dem på fortbildningsmässan Skolforum. I arbetet har de intervjuat sju svensklärare för att ta reda på hur de ser på skrivande och hur de förhåller sig till begreppen ”beprövad erfarenhet” och ”vetenskaplig grund”.

Hur gör man för att komma på ett bra uppsatsämne?
– Fundera över vad som gör dig arg, glad eller engagerad. Vår kursledare sa ”börja med att tänka ut ett kontroversiellt påstående som ska vara er slutsats”. Det hjälpte många av oss att få nya idéer. Jag tycker också att det är bra att tänka i stora ämnesgrupper först. Vill du till exempel skriva om litteratur eller lingvistik? Eller gör som flera i vår klass och börja med att tänka metod. Vill du göra intervjuer eller enkäter, till exempel? säger Emma.

– Ett annat tips är att titta i bokhyllan och se vilken kurslitteratur du har tyckt om och återkommit till. Vilka böcker valde du att köpa och behålla? Det säger mycket om vad du är intresserad av. Tänk tillbaka på utbildningen och fundera över vad som är viktigt för dig och vad du brinner för, säger Amalia.

För er har det gått väldigt bra med examensarbetet. Vad har ni för tips?
– Vi började med att lägga upp ett schema för hela terminen i början av kursen. På så sätt fick vi en plan för vad vi skulle ha gjort klart innan mitterminsseminariet, när vi skulle vara klara med alla intervjuer, när metoddelen behövde vara färdig och så vidare. Vissa saker kräver mycket tanketid och då måste man planera in det också, säger Amalia.

– Varje måndag gjorde vi också en punktlista med det vi skulle göra under veckan. Vi blandade tänkande med sådant som var mer
praktiskt och som syns. Eftersom vi var två som skrev kunde vi dela upp en del av arbetet med uppsatsen. Men det är viktigt att båda två går igenom och arbetar med alla delar. Läsaren kommer att märka om man skriver en halv uppsats var och sedan slår ihop dem, säger Emma.

– Jag tycker det är bra att skriva något hela tiden. Då kör man inte fast lika lätt. Så fort du får en tanke, skriv ner den eller prata
in den på telefonen, säger Amalia.

Emma Fäldt och Amalia Santesson vann pris för bästa examensarbete. Foto: Magnus Glans

"Fira de små segrarna hela tiden"

Samtidigt som det är viktigt att hålla på disciplinen och att låta arbetet få ta tid, så måste man också hitta en bra balans mellan arbete och fritid för att orka, tycker Emma och Amalia.
– Vi jobbade ofta koncentrerat under tre–fyra dagar i början av veckan för att kunna vara lediga, eller i alla fall jobba mindre, mot slutet av veckan. Sedan var vi väldigt bra på att belöna oss själva också. ”Om vi har kommit så och så långt så får vi köpa sushi”, eller ”om vi sitter och skriver till klockan 15 så får vi fika”, berättar Emma.

Amalia håller med.
– Ha en fest när det är 100 dagar kvar. Gör något roligt när ni är klara med alla transkriptioner. Det gäller att fira de små segrarna hela tiden!

Belöningar låter bra. Vad kan man mer göra för att hålla inspirationen uppe?
– Eftersom vi var två som skrev så kunde vi peppa varandra. Men man måste också acceptera att det är tråkigt ibland. Få inte panik utan byt perspektiv. Har du kört fast med teorin kanske du kan gå och renskriva en intervju i stället, tipsar Amalia.

– En rolig sak som vi gjorde var att vi åkte till Amalias lantställe på ”skrivarläger”. Det var helt fantastiskt! Då hittade vi på en hashtagg, #doingitlikestrindberg. Vi hade läst att Strindberg brukade ta promenader när han kört fast i skrivprocessen. Det där spann vi vidare på och började tänka på vad Strindberg skulle ha gjort för att komma ur svackor. ”Han skulle nog ha tagit en tupplur” eller ”Han skulle nog ha gått och ätit lunch på lokal nu”. Man måste våga slappna av och umgås också så att allt inte blir studier, säger Emma.

Läs examensarbetet "Den reflekterande praktikern »

Emmas och Amalias uppsatstips

  1. Lägg gott om tid och energi på att hitta ett ämne att skriva om som du verkligen känner dig engagerad i.
  1. Gör en plan för arbetet med uppsatsen i början av terminen så att du vet när de olika delarna behöver vara klara.
  1. Skriv hela tiden, även om det är tankar om det du läser som sedan inte kommer med i uppsatsen.
  1. Ta hjälp av universitetets skrivarverkstad. De som arbetar där har ofta mer tid att titta på språket i din uppsats än vad din handledare har.
  1. Be om hjälp i tid om du kör fast. Prata med kursledaren eller din handledare.
  1. Var inte för hård mot dig själv – planera in vila och belöningar också. Det skulle säkert Strindberg ha gjort.

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Karin Sjödin

Sidan senast uppdaterad: 2017-12-14 20.26

Emma Fäldt: Lärare i svenska och engelska på Helsingborgs lärlingsgymnasium.
Amalia Santesson: Lärare i svenska och historia på Praktiska gymnasiet i Ystad.

Om priset

Utmärkelsen Årets bästa examensarbete delas ut av Lärarnas Riksförbunds forum för lärarutbildning och utbildningsvetenskaplig forskning.

Juryns motivering:
”För ett välskrivet arbete som tar upp och definierar Skollagens begrepp vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet på ett relevant sätt och med flera perspektiv, något som många lärare kan ha stor nytta av i sin undervisning och i sitt arbete med betyg och bedömning. Arbetet utgår från svenskämnets didaktik och det inspirerar även till fortsatt undersökning av begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet på många andra områden.”