Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Lärarna hyllades som hjältar på kongressinvigningen

Det land som inte är vän med sina lärare kommer inte att lyckas, sade H.K.H. Prins Daniel när Lärarnas Riksförbunds kongress invigdes under högtidliga former på torsdagsförmiddagen. På plats fanns även utbildningsminister Gustav Fridolin och moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra.

H.K.H. Prins Daniel inledde invigningen med att placera lärarnas betydelse för det svenska samhället i ett historiskt sammanhang. Han citerade Harry Martinsons självbiografiska roman Nässlorna blomma, om en tuff uppväxt i Fattigsverige där författarens alter ego ackorderades ut som sockenpojke.

– Det fanns en bra sak i pojkens liv, och det var att han fick gå i skolan.

– Ni är så viktiga för era elever, för att de är så viktiga för er, säger prins Daniel och frågar en upprymd församling om han är ”rätt på’t”.

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill återupprätta läraryrket som ett kreativt yrke. Utbildningsministern betonade slutsatserna i Skolkommissionens nyligen presenterade delbetänkande: Den svenska skolan behöver tydligare statlig styrning och professionen – lärarna – ska äga skolutvecklingen. Han beklagar de många kortsiktiga beslut som fattats på skolområdet under de senaste decennierna.

– När reform läggs på reform, ibland utan stöd i forskningen, är det svårt att veta var ansvaret ligger. Skolan blir ett lapptäcke, sade Gustav Fridolin.

– Ni är alla ledare, och på ledare ska finnas tydliga förväntningar. Ert ledarskap i klassrummet avgör om Sveriges humankapital förädlas, sade Gustav Fridolin.

Utbildningsministern tyckte också att lärarna och den svenska skolan har utfört hjältedåd under det senaste året, genom att bereda 70 000 nyanlända elever, varav många ensamkommande, plats i den svenska skolan, en insats som han säger saknar motstycke i svensk offentlig förvaltning.

– Se styrkan i detta.

Under invigningen framfördes delar ur "musikaliska pärlor" av Unga på Operan. Anna Karinsdotter, chef på ”Unga på Operan”, introducerade föreställningen "Detta är jag" – en musikalisk miniföreställning om att få vara sig själv med Hannes Öberg och Daniel Hormazabal från Unga på Operan.

Anna Kinberg Batra, partiledare (M) vill ge lärarna befogenheter att skapa lugn och studiero i klassrummen.

– Avlasta lärarna så att de kan koncentrera sig på sitt jobb, säger Anna Kinberg Batra.

Hon ser tre stora utmaningar att lösa. De fallande resultaten, den bristande likvärdigheten samt lärarbristen. Även hon betonar de stora utmaningar som de nyanlända eleverna innebär, samt de viktiga insatser som redan görs.

– Vägen in i samhället börjar med en engagerad lärare som väcker lusten till lärande, avslutar Anna Kinberg Batra.

Gästtalare Mary Bousted, generalsekreterare på det brittiska lärarfacket  ATL. Hon talar om vikten av internationellt samarbete, eftersom många problem är gemensamma. Den insikten ger också styrka i det fackliga arbetet på hemmaplan. Ett problem för alla ledande OECD-länder är lärarbristen. I hennes hemland lämnade 50 000 lärare yrket i förtid förra året.

Framgångsrika skolländer har tydliga och långsiktiga regelverk samt goda utvecklingsmöjligheter för lärare, sade Mary Bousted och avslutade med en tydlig politisk åsikt:

– Multinationella företag borde aldrig tillåtas tjäna pengar på att undervisa elever.

Förbundsordförande Bo Jansson säger att trenden är tydlig: Nu vill en mycket tydlig majoritet av befolkningen att staten ska ta ansvar för skolan. Och lönerna ökar, även om vi bara sett början på en nödvändig uppvärdering av yrket.

– Tänk vilka framgångar Lärarnas Riksförbund har haft under 20 år. Och tänk vad mycket som återstår, säger han och syftar bland annat på likvärdigheten.    

– Våra medlemmar är hjältar, säger Bo Jansson och berättar om de magiska ögonblicken i klassrummet när elever skiner upp, ser orsakssamband och börjar att diskutera.

– Vi är LR, vi är samhällsbyggare. Vi kan staka ut en rak och snabb väg mot likvärdighet, säger Bo Jansson och ställer krav på politikerna och huvudmännen.

– Vi har likvärdig skola som en gemensam drivkraft, men politiker och huvudmän är skyldiga att ge oss rätt förutsättningar.

 

 

 

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2017-05-24 12.41

Ansvarig redaktör för sidan: Peter Käll