Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Nobelpristagare lyfter fram lärarnas viktiga roll

Att vara lärare är att utveckla tänkandet hos nästa generation. Det rådde det stor enighet om bland såväl nobelpristagare som professorer vid konferensen Nobel Teacher Summit 2017 i Stockholm.

Paneldiskussion på Nobel Teacher Summit med Ola Rosling, Åsa Fahlén, Johan Rockström och Johanna Jaara Åstrand.

 

– När jag möter lärare känner jag att det är min högsta prioritet. Varför? Jo, för ni är de som konfigurerar nästa generation in i framtiden.

Så inledde Johan Rockström sitt anförande vid Nobel Teacher Summit, där de inbjuda talarna en efter en lyfte lärares viktiga roll i samhället.

Nobel Center satsar på lärarna

Den internationella lärarkonferensen är en av flera satsningar som Nobel Center gör för lärare. De tar också fram lektionsmaterial om årets nobelpristagare, som publiceras 24 timmar efter att pris­tagarna har presenterats, samt ett nätverk för lärare.

Ben Feringa: Ge eleverna mod att ställa frågor

Ben Feringa är en av talarna under dagen. Han fick nobelpriset i kemi 2016, och har själv undervisat åtskilliga studenter vid universitetet i Groningen i Nederländerna där han är professor.

Han tycker att undervisning är en stimulerande del av hans arbete.

– Ibland när jag kommer hem från universitetet säger min fru att jag ser så lycklig ut. Jag svarar henne att det beror på att jag har fått undervisa hela eftermiddagen. Det gör mig lycklig, berättar Ben Feringa.

Han framhåller att lärare, oavsett åldern på deras elever, har en mycket viktig roll i samhället.

– Lärare är nyckelpersoner. Era insatser för att ge eleverna ett kritiskt förhållningssätt är både en enorm tillgång och en absolut nödvändighet i dagens och framtidens samhälle. Vissa tror att det är marknaden eller ekonomin som formar våra samhällen in i framtiden, men i själva verket är det lärare. Därför borde lärare värderas mycket högre, säger Ben Feringa.

När Ben Feringa beskriver sin egen roll som lärare berättar han att han ser som sin uppgift att ge sina studenter olika problem att lösa. Problemen sätter igång deras tänkande, och deras lärande.

Han försöker också skapa möjligheter för studenteran att göra misstag. Inte för att de ska bli nedslagna, utan för att de ska tvingas ställa frågor och på så sätt göra nya upptäckter.

– Det är ofta genom misstagen vi lär oss. Misstag kan vara någonting väldigt bra faktiskt. De kan till och med vara precis vad vi behöver. De kanske ger oss exakt den där informationen som vi saknade för att komma vidare med vårt probelm att lösa. Problem och misstag kan ofta vara nyckeln till framgång, säger Ben Feringa.

Han tycker att unga människor idag ofta är väldigt smarta. Som exempel berättar han om tillfällen där han har träffat barngrupper och har fått mycket avancerade frågeställningar från dem.

– Jag har insett att mina studenter förmodligen är mycket smartare än jag, vilket jag också säger till dem. Och jag utmanar dem att försöka komma på nya och kreativa lösningar, och att vara bättre än vad jag är. Det stimulerar dem att tänka i nya banor, säger Ben Feringa.

Åsa Fahlén i diskussion med 2016 års nobelpristagare i kemi, Ben Feringa.

Shirin Ebadi: Gör dina motgångar till framgångar

En annan av talarna var Shirin Ebadi som fick Nobels fredspris 2003. Hon var den första kvinnliga domaren i Iran och är grundare av flera organisationer.

Shirin Ebadi berättar om lärarnas svåra situation i Iran. Många sitter fängslade för att de har protesterat mot de låga lärarlönerna. Ordföranden för lärarfacket är dömd till fem års fängelse.

Shirin Ebadi har själv tvingats lämna landet.

– Anledningen är inte för att jag är rädd för att bli fängslad. Istället behöver jag befinna mig på en plats där jag kan göra nytta. För om jag hade befunnit mig i Iran hade jag varit fängslad, och då hade jag inte kunnat göra någonting alls. Men nu kan jag använda min egen röst för att ge det förtryckta folket i Iran den röst som de saknar.

Vissa frågar Shirin Ebadi om det pris hon själv har fått betala, efter att hon fick Nobelpriset, är för högt.

– Jag har förlorat hela mitt arbete, eftersom regeringen har konfiskerat det. Jag har också förlorat min man. Det finns ett pris för allting, till och med frihet och demokrati. Man måste vara beredd att betala det priset, säger Shirin Ebadi.

Trots de svåra motgångar hon har haft är hon tacksam för att hon fått priset.

– Genom Nobels fredspris har jag fått en möjlighet att göra skillnad för Irans folk och berätta för världen om situationen i landet.

Någon i publiken frågar om det var svårt att arbeta som den enda kvinliga domaren bland en massa män. Men Shirin vill vända på frågan. Hon säger att det inte handlar om svårigheter att övervinna i arbetet som domare, utan att det istället handlar om en generell inställning till att hantera problem, motgångar och hinder.

Shirin Ebadis övertygelse är att det finns en möjlighet till framgång i varje hinder vi stöter på i livet. Motgångar kan istället vara precis det som ger oss möjlighet till framgångar.

– Tänk dig att det där problemet är som som en hög som ligger i vägen för dig. Vad gör du då? Förmodligen stannar du inte bara, utan tar istället ett steg tillbaka. Du betraktar högen och analyserar dess storlek. Och så tar du ett ännu större språng och hoppar över den. Så förhåller jag mig till problem som dyker upp, säger Shirin Ebadi.


Åsa Fahlén och Shirin Ebadi, som fick Nobels fredspris 2003


 

Herta Müller fick nobelpriset i litteratur 2009.

Herta Müller: Eleverna var alla små spioner, de var en del av systemet

Herta Müller fick nobelpriset i litteratur 2009. Hon berättar med ett gripande inifrånperspektiv om hur det var att arbeta som lärare i diktaturens Rumänien, och om den ensamhet som det innebär att vara politiskt övervakad.

Herta Müller: ”Det är i skolorna som diktaturen lärs ut” »

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2017-10-12 13.05

Utbildningsmaterial för lärare om årets nobelpristagare

Nobel Center har tagit fram material för lärare om årets nobelpristagare, anpassat för olika nivåer i skolan.

Hämta materialet här »