Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

San Francisco - Skolresan

I juni åkte fyra medlemmar och tävlingsvinnare till San Francisco på fortbildningsresa. Under veckan gjorde de nya upptäckter, utbytte tankar om skolutveckling och diskuterade kompetensutveckling med amerikanska fackkollegor.

Yvonne Dahlqvist, Åsa Rindbäck, Erik Jaråker och Erik Frennberg

Yvonne Dahlqvist, Åsa Rindbäck, Erik Jaråker och Erik Frennberg








Behovet av fortbildning för lärare är stort i USA

Resan arrangerades av Lärarnas Riksförbund och Auranest för att belysa bristen på fortbildningsresor i läraryrket jämfört med andra branscher. Resan utformades till stor del utifrån vinnarnas egna önskemål. Veckan inleddes med ett guidat besök på Alta Vista School, som är en privat skola startad på initiativ av föräldrar. Alta Vista School är en ”Tinkering School”, en skola där man bland annat bygger på antagandet att barn är mer kapabla än de vet och att det är viktigt att våga misslyckas.

– Alta Vista School är ett tydligt exempel på vikten av en rektor som på ett uppmuntrande sätt leder den pedagogiska utvecklingen. De praktisk-estetiska och de naturvetenskapliga ämnena är centrala och eleverna arbetar problembaserat och med händerna en stor del av tiden, säger läraren Erik Frennberg.

Besöket på skolan väckte idéer som medlemmarna kan ta med sig i sin yrkesutövning.

– Lärarna låter barnen skapa och se om deras idéer går att förverkliga. Om det misslyckas pratar de om på vilket sätt man skulle kunna förändra för att lyckas. Perspektivet kring att uppmuntra de “misslyckade” planerna genom att prata kring dem som lärorika processer tar jag med mig till min framtida yrkesroll. Jag hoppas också kunna väva in det här lösningsorienterade perspektivet i barn och ungdomars tankar kring framtiden, säger studie- och yrkesvägledarstudenten Åsa Rindbäck.

Resan bjöd även på guidad rundvandring på två av USA:s högst rankade universitet, statliga University of California, Berkeley, och privata University of Stanford. På Stanford besöktes olika institutioner och den som gjorde störst intryck var D.school. D.school är ett tvärvetenskapligt nav för innovatörer på Stanford där man försöker lösa komplexa problem på ett kreativt sätt.

– Vi fick bland annat höra om ett skolprojekt med idéer från D.school som heter ”Shadow a student”. Det är en utmaning för rektorer där de under en dag skuggar en elev och på så sätt får en ökad insikt om elevernas vardag. Jag tycker det är en utmaning som svenska skolledare borde anta, säger läraren Erik Jaråker.

En av höjdpunkterna på resan var besöket på Googles huvudkontor i Mountain View, där medlemmarna fick höra senaste nytt om Google Apps For Education, GAFE.

– En välkommen uppdatering är Google Sites, som gör det möjligt att skapa en projektwebbplats, säger läraren Erik Jaråker.

Under resans sista dag besöktes United Educators of San Francisco, som är USA:s motsvarighet till Lärarnas Riksförbund. Lita Blanc, ordförande, och Susan Salomon, vice ordförande, berättade att fastighetspriserna i områden med bra har skolor stigit så pass mycket att 30 procent av alla lärare inte kan bo i närheten av skolan. Ett annat problem som togs upp var att lärarna i San Francisco får otillräcklig fortbildning i hur de kan använda IT i undervisningen.

– Enligt lärarfackrepresentanter vi pratade med är tekniktillgången i skolorna i USA bra, men det är brister i skolornas nätverksuppkoppling. Detta blev ett påtagligt problem när det genomfördes digitalt standardiserade prov i årskurs tre och fyra. De berättade att det står

ouppackade nya datorer på vissa skolor på grund av att lärare inte fått fortbildning i hur de ska använda IT i undervisningen, säger läraren Yvonne Dahlqvist.

Under besöket på lärarfacket blev det tydligt att behovet av fortbildning för lärare och studie- och yrkesvägledare är stort både i USA och Sverige. Fortbildningsresan till San Francisco var därför uppskattad och deltagarna tror att de kommer ha stor användning av det de fått uppleva.

– Mest lärorikt var alla diskussioner kring skola, utveckling, digitalisering och framtid som vi haft med alla vi mött och med varandra, säger Erik Frennberg.

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2016-09-28 11.02

Ansvarig redaktör för sidan: Peter Käll