Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Guldäpplet till Ulrihca och Cecilia för digitala verktyg

Ulrihca Malmberg och Cecilia Christiansen är årets vinnare av lärarpriset Guldäpplet. Med stöd av IT-verktyg har de tillsammans förbättrat elevernas förståelse och lärande.

Guldäpplevinnarna Ulrihca Malmberg och Cecilia Christiansen samt förbundsordförande Åsa Fahlén

Guldäpplevinnarna Ulrihca Malmberg och Cecilia Christiansen med Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén vid prisutdelningen på Skolforum 2017. (Foto: Helena Linge/LR. Klicka för högre upplösning)

Det är fyra lärare och en forskare som nu belönas för sitt arbete med att utveckla undervisningen med nytänkande och digitalisering. Priserna delades ut på Skolforum på Stockholmsmässan i Älvsjö den 30 oktober.

Cecilia Christiansen och Ulrihca Malmberg, lärare i matematik och NO, har arbetat tillsammans på Carlssons skola i Stockholm. De utsågs till årets vinnare av Guldäpplet för sitt genomgripande arbete med att utveckla och fördjupa både elevers och lärarkollegors förmågor och kompetens kring programmering, i alla ämnen och för alla åldrar.

På bloggen Ulles undervisning delar vinnaren och LR-medlemmen Ulrihca Malmberg med sig av lektionsstöd och andra tips.

Som vi tidigare berättat så vinner forskaren Carl Heath Guldäpple­juryns särskilda pris, bland annat för sitt engagemang inom makerrörelsen.

Årets bägge andrapris går till Emma Nääs på Jonslunds skola i Essunga, samt till Hans Gustavsson, bagerilärare på Restaurang- och livsmedelsprogrammet, Jenny Nyströms skola i Kalmar. Emma Nääs får priset för sitt nytänkande, digitala och globala arbetssätt som förbereder eleverna inför att använda engelska i alla sammanhang. Hans Gustavsson har med nyfikenhet olika sätt att föra in digitala verktyg i undervisningen på ett för eleverna givande och inkluderande sätt.

Guldäpplet — prestigefyllt lärarpris sedan 2002

Guldäpplet lyfter sedan 2002 fram lärare som vågar röja ny mark med förankring i sina ämnen och som systematiskt utvidgar den pedagogiska verktygslådan, delar erfarenheter, utvärderar och prövar sina resultat i diskussion med kollegor. Totalt var drygt 100 lärare från hela landet nominerade till årets Guldäpple.

– Vi vet sedan länge att välutbildade och kompetenta lärare betyder oerhört mycket för eleverna. Jag hoppas att alla elever i Sverige får tillgång till lärare som behärskar digitaliseringen på ett sätt så att elevernas kunskaper kan utvecklas och fördjupas. Det är viktigt för likvärdigheten, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Guldäpplet, prisutdelning 2017. Från vänster: Emma Nääs (andrapristagare), Anna Ekström (gymnasie- och kunskapslyfts­minister), Cecilia Christiansen och Ulrihca Malmberg (förstapristagare), Johanna Jaara Åstrand (ordförande Lärarförbundet), Hans Gustavsson (andrapristagare), Åsa Fahlén (ordförande Lärarnas Riksförbund) samt Carl Heath (vinnare av juryns särskilda pris). och med Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén vid prisutdelningen på Skolforum 2017. (Foto: Helena Linge/LR. Klicka för högre upplösning)

Guldäpplet, prisutdelning 2017. Från vänster: Emma Nääs (andrapristagare), Anna Ekström (gymnasie- och kunskapslyfts­minister), Cecilia Christiansen och Ulrihca Malmberg (förstapristagare), Johanna Jaara Åstrand (ordförande Lärarförbundet), Hans Gustavsson (andrapristagare), Åsa Fahlén (ordförande Lärarnas Riksförbund) samt Carl Heath (vinnare av juryns särskilda pris). och med Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén vid prisutdelningen på Skolforum 2017. (Foto: Helena Linge/LR. Klicka för högre upplösning)

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2017-10-30 14.10

Ansvarig redaktör för sidan: Peter Käll