Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Så får du en bra start på första lärarjobbet

Lars Windisch pratar med Stina Rehn på Alströmergymnasiet i Alingsås. Foto: Julia Sjöberg.

Lars Windisch pratar med Stina Rehn på Alströmergymnasiet i Alingsås. Foto: Julia Sjöberg.

En lång utbildning är avklarad och nu är det äntligen dags att börja undervisa på riktigt. För de flesta nya lärare och vägledare känns detta både förväntansfullt och nervöst. LR-ombudet och gymnasieläraren Lars Windisch ger råd för hur den första tiden i yrket ska bli så bra som möjligt.

– Det här är världens bästa yrke, och jag önskar att alla ska få en bra start på det. Samtidigt är det viktigt att inse att allt inte kommer vara hundra procent från dag ett. Sätt en rimlig nivå för dig själv. Det kommer bli lite halvdana lektioner då och då, men det är inte hela världen. Det kommer många fler lektioner efter det, säger Lars.

Har du och rektorn samma bild av tjänsten?

När du börjar ditt nya jobb är det bra att direkt boka in ett möte med rektorn där ni går igenom och ser om ni har samma bild av tjänsten. Hur många elever ska du ha hand om? Ska du vara rastvakt? Förväntas du äta pedagogisk lunch med eleverna? Genom att gå igenom era förväntningar kan ni undvika många missförstånd. Se också till att du får en introduktionsperiod och en mentor på skolan.

– Ta hjälp av den kompetens som finns runt omkring dig. Din mentor kan berätta vilka rutiner och arbetssätt som finns just här. Det kan till exempel handla om hur ni gör med mentorssamtal eller hur ni kallar till föräldramöten. Du sparar mycket tid genom att inte behöva uppfinna hjulet själv. Det här kräver att både du och din mentor får tid för detta, säger Lars.

Ta hjälp av ombudet på din skola

De allra flesta lärare och studie- och yrkesvägledare har ett kollektivavtal som bland annat reglerar arbetstiden. Frågor om avtalet, som när arbete räknas som övertid, vad rektorn kan beordra dig att göra och vad som ska rymmas inom din reglerade arbetstid, kan uppstå snabbt. Då är det bra att söka upp Lärarnas Riksförbunds ombud på skolan för att få reda på vad som gäller. Ombudet kan också hjälpa dig om det uppstår problem.

– Knyt inte näven i fickan och känn att det känns tyngre och tyngre. Ta upp funderingarna med ombudet så fort som möjligt. Om du börjar känna att uppdraget är övermäktigt så är det viktigt att du även pratar med rektorn om hur din situation ser ut. Inför ett sådant samtal är det ofta skönt att ha bollat tankar med ombudet först. Berätta för rektorn vad som tar tid och diskutera er fram till hur du ska prioritera om tiden inte räcker till. Har du tunga elevärenden under en period så kanske någon annan arbetsuppgift måste tas bort, till exempel rastvaktande eller pedagogisk lunch. Någon typ av prioritering måste ske, och den behöver du göra tillsammans med din chef, säger Lars.

”Se det positiva i det oväntade”

Hur väl man än försöker förbereda sig inför sitt första jobb så kan allt inte bli perfekt på en gång. ”Det här har vi inte fått med oss från lärarutbildningen” är en vanlig kommentar från nya lärare, berättar Lars. Ofta blir det inte som man har planerat, särskilt när man är ny i yrket. Lars råd är att försöka se det positiva även i det oplanerade.

– Försök ta dagen som den kommer och njut av elevkontakterna. Det händer mycket oväntat i mötet med eleverna. Se det som positiva överraskningar och tänk ”jaha, nu hände det här, vad roligt!” istället för ”oj, nu blev det inte som jag hade planerat – vad gör jag nu?”. Undervisningen och eleverna är ju det som gör det roligt att jobba. Ta vara på den känslan.

Lars tips för bästa jobbstarten

  1. 1. Boka in ett möte med din rektor och se om ni har samma bild av vad som ingår i din tjänst. Med en gemensam, tydlig bild undviker ni många missförstånd.
  1. 2. Se till att få en introduktionsperiod med en mentor på skolan. Både du och mentorn måste få tid avsatt för kontinuerliga avstämningar.
  1. 3. Prata med LR:s ombud på din skola om du har frågor om ert kollektivavtal eller om arbetsmiljön.
  1. 4. Om det uppstår problem på skolan, prata med LR:s ombud och med din rektor så fort som möjligt. Be din rektor om hjälp med att prioritera bland arbetsuppgifterna om du har svårt att hinna med. Kom gärna med egna förslag på prioriteringar.
  1. 5. Sätt gränser för ditt arbete. Du kan till exempel inte vara nåbar jämt. Du har också rätt till fritid på kvällar och helger.

    6. Njut av att äntligen få undervisa och av alla roliga elevkontakter!
Lars Windisch

Foto: Julia Sjöberg

Namn: Lars Windisch

Undervisar i: humanistiska och kulturella ämnen på Alströmergymnasiet i Alingsås.

Förtroendeuppdrag: Ledamot i Lärarnas Riksförbunds förbundsstyrelse, distriktsordförande för Göteborgsringen och ordförande för Alingsås kommunförening.

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Helena Linge

Sidan senast uppdaterad: 2018-08-20 15.12

Ansvarig redaktör för sidan: Peter Käll