Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +
19 apr 2011

Riktiga betyg är bättre än höga

Många av de utbildningspolitiska reformer som genomfördes under 1990-talet innebar försämrade möjligheter för lärarna att genomföra sitt kunskapsuppdrag. Detta är särskilt tydligt just i bedömningsfrågan (betygssättningen). Reformerna ledde till en uppvärdering av skolans sociala uppdrag, på bekostnad av undervisningsuppdraget.

Det är viktigt i det här sammanhanget att påpeka att Lärarnas Riksförbund inte har några principiella invändningar mot att myndighetsbeslut ska kunna omprövas. Kombinationen av ett låst utredningsdirektiv och ett förslag som saknar förankring i dagens skola gör att förbundet avstyrker utredningens förslag i sin helhet.
För kommentarer:
Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 68
För upplysningar:
Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Agneta Mårtenson

Sidan senast uppdaterad: 2015-05-27 14.52

Ansvarig redaktör för sidan: Peter Käll