05 mar 2014

Svenska för invandrare — valfrihet, flexibilitet och individanpassning

Lärarnas Riksförbund har givits möjlighet att lämna synpunkter på rubricerat betänkande (SOU 2013:76).

Lärarnas Riksförbund anser att det behövs ett samlat nationellt grepp om organiseringen och finansieringen av vuxenutbildningen. Förbundet delar därför utredningens bedömning att det behövs ett enhetligt nationellt system med statlig tillståndsgivning till utbildningsanordnare och ett transparent finansieringssystem. Förbundet avstyrker däremot utredningens förslag om successiv utbetalning av utbildningsanordnarnas ersättning i och med att det riskerar att leda till betygsinflation. Förbundet avstyrker också förslagen om rätten att avsluta kurser för elever som inte uppvisar tillräcklig progression. I stället vill förbundet se en utökad rätt till särskilt stöd.

Lärarnas Riksförbund tillstyrker:

• Förslaget att Sfi ska upphöra som egen skolform och i stället ingå i Komvux
  • Förslaget om ny studievägsstruktur och nya kurser
  • Förslaget om ett valfrihetssystem för Komvux och dess finansieringssystem
  • Förslaget om utökad studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen
  • Förslaget om att Skolinspektionen ska ansvara för tillståndsgivning till utbildningsanordnare
  • Förslaget om att systemet med betygsrätt och entreprenad avskaffas

Lärarnas Riksförbund avstyrker:

• Förslaget om successiv utbetalning till utbildningsanordnarna vartefter eleverna blir godkända
  • Förslaget om att utbildningsanordnare ska ha rätt att avsluta kurser för elever som ej uppvisar tillräcklig kunskapsprogression
  • Förslaget om att Skolinspektionen vid tillståndsgivningen inte ska analysera och beakta negativa konsekvenser för kommunen
  • Förslaget om att slopa riktvärdet för undervisningstid inom SFI