24 apr 2017

Yttrande över remiss av föreskrifter om ändring i Skolverkets föreskrifter (SKOLFS Dnr: 2016:01482) om ämnesplaner för tillämpad programmering, webbutveckling, webbserverprogrammering och mobila applikationer

Lärarnas Riksförbund ställer sig positivt till förslagen.

Utifrån att grundskolan nu inför programmering som ett inslag i undervisningen, behöver nivån på gymnasieskolans programmerings­ämnen och kurser uppdateras. Förbundet är positivt inställt till de föreslagna förändringarna. Det handlar om en rimlig
modernisering av styrdokumenten som betonar förmågor som alla elever kommer behöva få med sig från skolsystemet i en alltmer digitaliserad värld.

Att gymnasieskolans ämnesplaner ändras så att programmering läggs till i flera matematikkurser förutsätter dock att lärarna kontinuerligt får tillgång till den kompetensutveckling som krävs för att förändringarna ska kunna omsättas i praktiken. Det handlar också om ett gemensamt utvecklingsarbete på varje gymnasieskola
där de lärare som berörs behöver få tid att samarbeta och utveckla
undervisningen. Avseende behovet av kompetensutveckling hänvisar förbundet till sitt tidigare yttrande över remiss av Förändringar
i styrdokument med anledning av regeringsuppdrag till Skolverket om nationella IT-strategier för skolväsendet Dnr 6.1.1.– 2015-1608