Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +
26 nov 2015

Får nyanlända samma chans i den svenska skolan?

De nyanlända eleverna (varit här högst fyra år) klarar den svenska skolan sämre än andra elever. Ett tydligt tecken är att för de elever som inte är nyanlända är det genomsnittliga meritvärdet 230, medan det för nyanlända är nästan 100 poäng lägre.

Vilka är då de förutsättningar som ges de nyanlända och de lärare som ska undervisa dem? Mottagandet är väldigt ojämnt fördelat över landet. I drygt hälften av Sveriges kommuner var antalet nyanlända elever som slutförde årskurs 9 i somras färre än tio, och än tydligare blir det när man ser på vilka skolor som tar emot.

Var tredje skola hade läsåret 2013/14 över huvud taget ingen nyanländ elev som slutförde årskurs 9 och drygt tusen skolor hade högst två. Samtidigt finns det ett drygt femtiotal som hade fler än tio nyanlända och på 26 skolor var minst var femte elev som slutade årskurs 9 nyanländ.

Läs mer i sammanställningen som bifogas.

För kommentarer:
Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 61

För upplysningar:
Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Pontus Bäckström

Sidan senast uppdaterad: 2017-06-05 13.57