Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +
27 sep 2018

Fyra lärarröster om läsning

Intervjuer och statistik kring läsning i skolan. Fyra lärare berättar om hur de arbetar med läsning. Vi sammanfattar också resultaten av tidigare läs­under­sökningar, både LR:s egna och de inter­nationella PISA- och PIRLS-undersökningarna.

Fyra lärarröster om läsning – Intervjuer och statistik kring läsning i skolan

Fyra lärarröster om läsning är en rapport som både fungerar som inspiration och som debatt­underlag. Lärarna berättar om hur de arbetar med läsning i sin under­visning på låg-, mellan-, hög­stadium samt gymnasium.

Vi sammanfattar resultaten ur tidigare undersökningar kring läsning i skolan som LR gjort: Läs- och skrivinlärning på lågstadiet samt Elevernas läsförmåga i grundskolan. Vi berättar också hur Sverige ligger till i PISA och PIRLS, internationella under­sökningar om elevers läsförmåga.

Många viktiga perspektiv lyfts fram av lärarna, till exempel vad som kan förklara den tidigare nedgången i läsförmåga bland svenska elever, liksom den återhämtning som kan anas i de senaste inter­nationella undersökningarna. Beror det på undervisningen, skolan generellt, eller finns förklaringar som inbegriper hela samhället?

Undersökningen är utgiven i samband med Bokmässan i Göteborg 2018, då vi diskuterade läsundervisning på låg-, mellan-, högstadium och gymnasium i fyra olika seminarier.

För kommentarer:
Ordförande Lärarnas Riksförbund, 073-430 42 74 

För upplysningar:
Pressjour Lärarnas Riksförbund, 08-613 25 55

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Pontus Bäckström

Sidan senast uppdaterad: 2018-09-27 09.00

Ansvarig redaktör för sidan: Peter Käll