Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +
17 okt 2016

Obligatoriskt skolval

I mitten av oktober 2016 presenterades en ny rapport om effekterna av obligatoriskt skolval, som nationalekonomerna Dany Kessel och Elisabet Olme vid Stockholms universitet sammanfattat.

Rapportens fullständiga titel är Obligatoriskt skolval: Föräldrars motiv vid val av skola, och vad det innebär vid obligatoriskt skolval. Rapporten är en fri produkt från forskarna, men Lärarnas Riksförbund har, tillsammans med LO och Lärarförbundet, finansierat arbetet.

I fokus står de olika skolvalssystemen i två kommuner, Linköping respektive Botkyrka, där skolvalet i den sistnämnda kan liknas vid ett obligatoriskt val. I debatten har obligatoriskt skolval framhållits som en reform som skulle kunna lösa segregationsproblematiken och samtidigt höja resultaten i svensk skola.

Kessel och Olme visar med sin undersökning att ett obligatoriskt skolval inte nämnvärt skulle leda till att socioekonomiskt svaga grupper skulle börja välja de skolor som socioekonomiskt starka grupper väljer, och vice versa. Därför drar de slutsatsen att ett obligatoriskt skolval i sig inte löser segregations- eller resultatproblemen i svensk skola.

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Pontus Bäckström

Sidan senast uppdaterad: 2016-10-17 14.19