Yrkesetik för studie- och yrkesvägledare
Studie- och yrkesvägledare har en allt viktigare roll i samhället. Behovet av professionell vägledning är stort och individer gör återkommande studie-...
Allt lärande innefattar värderingar och etiska ställningstaganden. Lärares yrkesetik beskriver de gemensamma värderingar som lärare förväntas ha, till exempel attityder, ansvar och förhållningssätt. Den är framtagen gemensamt av Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet, som vägledning för lärare, och antogs av de båda förbunden 2001.
Som lärare tvingas du ständigt till etiska ställningstaganden, exempelvis i förhållande till elever, föräldrar, kollegor och skolledning. Men det kan också handla om prioriteringar kring innehållet i undervisningen, utformningen av utbildningsmiljön och utvecklingen av skolan.
Till hjälp finns de olika delarna av lärares yrkesetik. Syftet med dessa är att värna eleverna och deras rätt till undervisning av hög kvalitet. Du som är lärare har en maktposition i förhållande till eleverna. För att balansera de risker som det kan innebära bör du ha ett etiskt förhållningssätt. Lärares yrkesetik stärker också förtroendet för lärarkåren.
Yrkesetiska seminarier
Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund erbjuder ett seminarium om lärares yrkesetik till de kommuner och skolor som är intresserade. Följ länken nedan för mer information.
Lärares yrkesetik är indelad i fyra block:
Lärare vägleder eleverna till den kunskap som kan hjälpa dem i deras olika val och prioriteringar. Lärare möter eleverna både som enskilda individer och som en del av ett kollektiv. Detta förhållande bidrar till läraryrkets komplexitet och lärare måste finna en balans mellan att se eleverna som individer och som ett kollektiv.
Lärare förbinder sig att i sin yrkesutövning
Läraryrket bygger på samhällets tillit och fordrar ett stort yrkesansvar. Lärare ska på alla sätt använda sitt yrkeskunnande till att höja kvaliteten i sin yrkesutövning och stärka sin professionalism i vetskap om att kvaliteten i yrkesutövningen direkt inverkar på samhället och samhällsmedborgarna. Lärare värnar om läraryrket och lärares pedagogiska frihet samt bidrar till att göra skolan till en god arbetsplats. Lärare ansvarar, självständigt och tillsammans med andra, för det pedagogiska uppdraget och vinnlägger sig om att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas lärande.
Lärare arbetar utifrån en vetenskaplig kunskapsbas kring lärande och vidareutvecklar det pedagogiska arbetet enligt aktuell forskning och beprövade pedagogiska erfarenheter. Lärare tar därför ansvar för att utveckla sin kompetens både när det gäller yrkets utveckling och innehållet i undervisningen.
Lärare visar god kollegialitet men inte på ett sådant sätt att det kan leda till en handling eller underlåtenhet som kan skada eleverna. Lärare ingriper om en kollega uppträder kränkande mot en elev eller motverkar en elevs rättigheter.
Lärare förbinder sig att i sin yrkesutövning
Lärare vägleder eleverna till den kunskap som kan hjälpa dem i deras olika val och prioriteringar. Lärare möter eleverna både som enskilda individer och som en del av ett kollektiv. Detta förhållande bidrar till läraryrkets komplexitet och lärare måste finna en balans mellan att se eleverna som individer och som ett kollektiv.
Lärare förbinder sig att i sin yrkesutövning
För att värna lärarprofessionens ställning och status är det viktigt att alla lärare upprätthåller sin yrkesetik.
Lärare förbinder sig att i sin yrkesutövning
Lärare har ett viktigt uppdrag i samhället, att ansvara för kommande generationers grundläggande utbildning och fostran.
Detta uppdrag formuleras i skolans styrdokument, såsom läroplaner och lagar.
Lärare utgår i sin yrkesutövning från det uppdrag samhället ger dem, men reflekterar samtidigt över uppdraget satt i relation till de yrkesetiska principerna.Lärare arbetar i enlighet med det samhällsuppdrag de fått, där det fastlagts genom demokratiska beslut och om det inte strider mot dessa yrkesetiska principer.
FÖRDJUPNING
Boka ett halvdagsseminarium om lärares yrkesetik och utveckla ert förhållningssätt på skolan. Lärarfacken erbjuder seminariet för att stödja det lokala arbetet med lärares yrkesetik.
Så går det till: Ni planerar arrangemanget i samarbete med de lokala företrädarna för Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet och ordnar det praktiska såsom lokal, eventuell förtäring och att lärarna deltar, samt därtill hörande kostnader. Vi håller med föreläsare och program.
Vid frågor om lärares yrkesetik kontakta Mats Andersson på mats.andersson@lr.se
tel. 08-613 27 71
Vid frågor om de yrkesetiska webbinarierna kontakta Ulrika Carlsson, ulrika.carlsson@lr.se, tel. 08-613 27 00.
Stödmaterial från Lärarnas yrkesetiska råd som ger förslag på hur man kan arbeta med yrkesetiska frågor under en nyexaminerade lärares introduktionsperiod. Materialet riktar sig till dig som
LÄRARNAS YRKESETISKA RÅD
Det yrkesetiska rådet består av yrkesverksamma lärare och forskare med lärarbakgrund.
Rådets uppgift är att främja ett yrkesetiskt förhållningssätt inom lärarkåren och stödja och ge råd till lärare i yrkesetiskt svåra situationer samt att bidra till att etablera vad som betraktas som "god lärarsed.
Lärarnas yrkesetiska råd tillsattes i september 2007 av Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet. En representant från respektive förbundsstyrelse är adjungerad till rådets sammanträden.
Lärarnas Riksförbund har två representanter i Lärarnas yrkesetiska råd:
I rådet ingår också Jesper Rehn, Ronneby, Therese Dahlqvist, Katrineholm, Susanne Linnér, Linnéuniversitetet och David Lifmark, Göteborgs universitet.
Studie- och yrkesvägledare har en allt viktigare roll i samhället. Behovet av professionell vägledning är stort och individer gör återkommande studie-...
Maria Bohlin