Allt lärande innefattar värderingar och etiska ställningstaganden. Som vägledning för dig finns etiska principer, framtagna av Lärarnas yrkesetiska råd. De beskriver de gemensamma värderingar som lärare förväntas ha, till exempel attityder, ansvar och förhållningssätt.
Som lärare tvingas du ständigt till etiska ställningstaganden, exempelvis i förhållande till elever, föräldrar, kollegor och skolledning. Men det kan också handla om prioriteringar kring innehållet i undervisningen, utformningen av utbildningsmiljön och utvecklingen av skolan.
Till hjälp finns yrkesetiska principer för lärare. Syftet med dessa är att värna eleverna och deras rätt till undervisning av hög kvalitet. Du som är lärare har en maktposition i förhållande till eleverna. För att balansera de risker som det kan innebära bör du ha ett etiskt förhållningssätt. De yrkesetiska principerna stärker också förtroendet för lärarkåren.
På Lärarnas yrkesetiska råds webbplats lararesyrkesetik.se hittar du mer läsning.
De etiska principerna är indelade i fyra block:
Lärare vägleder eleverna till den kunskap som kan hjälpa dem i deras olika val och prioriteringar. Lärare möter eleverna både som enskilda individer och som en del av ett kollektiv. Detta förhållande bidrar till läraryrkets komplexitet och lärare måste finna en balans mellan att se eleverna som individer och som ett kollektiv.
Läraryrket bygger på samhällets tillit och fordrar ett stort yrkesansvar. Lärare ska på alla sätt använda sitt yrkeskunnande till att höja kvaliteten i sin yrkesutövning och stärka sin professionalism i vetskap om att kvaliteten i yrkesutövningen direkt inverkar på samhället och samhällsmedborgarna. Lärare värnar om läraryrket och lärares pedagogiska frihet samt bidrar till att göra skolan till en god arbetsplats. Lärare ansvarar, självständigt och tillsammans med andra, för det pedagogiska uppdraget och vinnlägger sig om att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas lärande.
Lärare arbetar utifrån en vetenskaplig kunskapsbas kring lärande och vidareutvecklar det pedagogiska arbetet enligt aktuell forskning och beprövade pedagogiska erfarenheter. Lärare tar därför ansvar för att utveckla sin kompetens både när det gäller yrkets utveckling och innehållet i undervisningen.
Lärare visar god kollegialitet men inte på ett sådant sätt att det kan leda till en handling eller underlåtenhet som kan skada eleverna. Lärare ingriper om en kollega uppträder kränkande mot en elev eller motverkar en elevs rättigheter.
Lärare vägleder eleverna till den kunskap som kan hjälpa dem i deras olika val och prioriteringar. Lärare möter eleverna både som enskilda individer och som en del av ett kollektiv. Detta förhållande bidrar till läraryrkets komplexitet och lärare måste finna en balans mellan att se eleverna som individer och som ett kollektiv.
För att värna lärarprofessionens ställning och status är det viktigt att alla lärare upprätthåller sin yrkesetik.
Lärare har ett viktigt uppdrag i samhället, att ansvara för kommande generationers grundläggande utbildning och fostran.
Detta uppdrag formuleras i skolans styrdokument, såsom läroplaner och lagar.
Lärare utgår i sin yrkesutövning från det uppdrag samhället ger dem, men reflekterar samtidigt över uppdraget satt i relation till de yrkesetiska principerna.Lärare arbetar i enlighet med det samhällsuppdrag de fått, där det fastlagts genom demokratiska beslut och om det inte strider mot dessa yrkesetiska principer.
FÖRDJUPNING
Boka ett halvdagsseminarium om lärares yrkesetik och utveckla ert förhållningssätt på skolan. Lärarfacken erbjuder seminariet för att stödja det lokala arbetet med lärares yrkesetik.
Så går det till: Ni planerar arrangemanget i samarbete med de lokala företrädarna för Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet och ordnar det praktiska såsom lokal, eventuell förtäring och att lärarna deltar, samt därtill hörande kostnader. Vi håller med föreläsare och program.
Boka: Kontakta Susanne Thörnfeldt på
Susanne.thornfeldt@lr.se
tel. 08-613 27 00
Stödmaterial från Lärarnas yrkesetiska råd som ger förslag på hur man kan arbeta med yrkesetiska frågor under en nyexaminerade lärares introduktionsperiod. Materialet riktar sig till dig som
Ladda ned eller beställ broschyr som ger dig stöd kring yrkesetisk under introduktionsperioden
LÄRARNAS YRKESETISKA RÅD
Det yrkesetiska rådet består av yrkesverksamma lärare och forskare med lärarbakgrund.
Rådets uppgift är att främja ett yrkesetiskt förhållningssätt inom lärarkåren och stödja och ge råd till lärare i yrkesetiskt svåra situationer samt att bidra till att etablera vad som betraktas som "god lärarsed.
Lärarnas yrkesetiska råd tillsattes i september 2007 av Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet. En representant från respektive förbundsstyrelse är adjungerad till rådets sammanträden.
Lärarnas Riksförbund har två representanter i Lärarnas yrkesetiska råd:
I rådet ingår också Jesper Rehn, Ronneby, Therese Dahlqvist, Katrineholm, Susanne Linnér, Linnéuniversitetet och David Lifmark, Göteborgs universitet.