
Yrkesetik för lärare
Allt lärande innefattar värderingar och etiska ställningstaganden. Lärares yrkesetik beskriver de gemensamma värderingar som lärare förväntas ha...
Studie- och yrkesvägledare har en allt viktigare roll i samhället. Behovet av professionell vägledning är stort och individer gör återkommande studie- och yrkesval i ett livslångt perspektiv. Här har vi samlat etiska riktlinjer för studie- och yrkesvägledare som kan vara ett stöd vid ställningstaganden i studie- och yrkesvägledarnas yrkesutövning.
De etiska riktlinjerna ska stimulera till diskussion om studie- och yrkesvägledares yrkespraktik. Härigenom stärks studie- och yrkesvägledarnas profession och deras reflekterade och medvetna handlande i situationer där etiska överväganden bör göras till exempel när vägledaren hamnar i korstryck vad gäller olika intressenters förväntningar och krav.
I ett livslångt perspektiv gör en människa återkommande studie- och yrkesval. Behovet av professionell vägledning är stort i vårt kunskapssamhälle, därför har studie- och yrkesvägledare har en allt viktigare roll. Din profession som studie- och yrkesvägledare har etiska riktlinjer som är ett stöd vid ställningstaganden i ditt arbete. Som exempel hamnar vi vägledare ibland i korstryck vad gäller olika intressenters förväntningar och krav.
Studie- och yrkesvägledaren befinner sig i ett korstryck vad gäller olika intressenters förväntningar. Det handlar ofta om motstridiga intressen och oförenliga krav där den enskilde vägledningssökande är utsatt och i beroendeställning. Studie- och yrkesvägledares arbete i skolan kan också innebära rollkonflikter när vägledaren både ger personlig vägledning och ingår i planeringen av lärande och elevvårdsinsatser. Som stöd i balansen av de motstridiga intressena behöver studie- och yrkesvägledaren etiska riktlinjer vid sin bedömning.
Etik definieras här som de filosofiska övervägandena över det goda livet med och för andra och skiljer sig från moral som är ett samhälles, en grupps eller given epoks uppfattning om vilka egenskaper, praktiska principer och regler som ska gälla för vad som är på gott eller ont.
De allmänna principerna för vägledarens yrkesetik bygger på de etiska värden, som kan härledas ur FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, FN:s konvention om barnets rättigheter - artikel 28, grundläggande principer för den offentliga verksamheten, ILO:s konvention nr 142 om yrkesvägledning, sekretesslagens bestämmelser samt officiella styrdokument för vägledningsverksamheten.
Allt lärande innefattar värderingar och etiska ställningstaganden. Lärares yrkesetik beskriver de gemensamma värderingar som lärare förväntas ha...
Maria Reuterskiöld