Uppdaterad

Jag hinner inte med alla arbetsuppgifter som min
rektor säger att jag ska
göra. Vad ska jag göra?

Enligt arbetsmiljölagen är din arbetsgivare ansvarig för att arbetsmiljön är god och att du inte utsätts för ohälsosam arbetsbelastning. Arbetsgivaren har också en skyldighet att anpassa arbetsuppgifterna till dina fysiska och psykiska förutsättningar.

Arbetsgivarens ansvar förtydligas i föreskriften ”Organisatorisk och social arbetsmiljö” (AFS 2015:4). I föreskriften betonas att arbetsgivaren ska se till att det råder en balans mellan kraven i arbetet och resurserna som finns tillgängliga.

Mängden arbetsuppgifter måste alltså anpassas så att arbetsbelastningen är acceptabel och ryms inom din arbetstid. Om det trots det uppstår en situation då arbetsuppgifterna inte ryms inom arbetstiden är arbetsgivaren skyldig att tala om i vilken ordning arbetsuppgifter ska prioriteras.

Lärarnas Riksförbund kan hjälpa dig i diskussionen med arbetsgivaren. Om problemen gäller flera personer på arbetsplatsen så kan Lärarnas Riksförbund påkalla förhandling med arbetsgivaren eller vidta åtgärder utifrån arbetsmiljölagens bestämmelser. Lärarnas Riksförbund kan även driva krav på ersättning för övertidsarbete om detta blir aktuellt.


För ytterligare information kontakta

Medlemsjouren

08-613 27 00
Mejla