%20John%C3%A9r-cai412-38019.jpg)
Intresseföreningarna bevakar viktiga professions- och villkorsfrågor för den egna gruppen
Sedan den 1 mars 2021 finns det 7 intresseföreningar inom Lärarnas Riksförbund. Dessa ska tydliggöra mindre gruppers specifika särart.
Sedan 1 mars 2021 finns ett permanent professionsråd inom Lärarnas Riksförbund. Rådet ska bevaka och utveckla professionens viktigaste frågor som rör lärarutbildning, fortbildning och forskning, samt verka för att det inrättas ett professionsprogram.
Professionsrådet består av följande ledamöter:
Professionsrådets tre ben är:
Professionsrådets ledamöter utses av förbundsstyrelsen, och utnämningar sker löpande.
Professionsrådet ska bestå av 10 st yrkesverksamma lärare och forskare. Ledamöterna ska vara väl fördelade över skolformer, olika lärarkategorier och forskare med en tydlig skolanknytning. Ett utnämnande gäller i fyra terminer, från den termin utnämnandet skedde, men Förbundsstyrelsen kan besluta att en person ska utnämnas för ytterligare perioder.
Mandatperioden för uppdrag inom professionsrådet löper från 1 mars 2021 till 30 juni 2022.
Professionsrådet leds av någon från presidiet och till professionsrådet ska det knytas adekvat tjänstemannastöd. Professionsrådet sammanträder minst en gång per termin. Presidieledamoten, och ansvarig adjungerad tjänsteman, ombesörjer att kallelse och aktuella handlingar går ut.
Lärarnas Riksförbund måste växla upp arbetet med professions- och yrkesfrågor inom förbundet. Förbundet måste ta en än mer aktiv roll i frågor kring lärarutbildning, fortbildning och forskning. Det är en ödesfråga för lärarkårens status och ställning.
Förbundsstyrelsen har beslutat att det från och med 1 mars 2021 inrättas ett permanent professionsråd.
Utöver ett eget proaktivt arbete kring dessa frågor ska professionsrådet utgöra professionens organisatoriska motsvarighet gentemot en kommande professionsmyndighet och professionsprogrammet. Utnämningar, inspel och debatt kanaliseras genom rådet.
Sedan den 1 mars 2021 finns det 7 intresseföreningar inom Lärarnas Riksförbund. Dessa ska tydliggöra mindre gruppers specifika särart.
Om du vill utvecklas i din yrkesroll på djupet kan forskning vara ett alternativ för dig. Det finns flera forskarskolor för yrkesverksamma lärare.
Maria Reuterskiöld