Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Ämnesspanare

Annika Sjödahl

S:t Iliansskolan, Enköping

"Språket är oerhört viktigt för tänkandet, identitetsutvecklingen och demokratin. Genom att läsa, skriva, tala och lyssna tillsammans, tränar vi även den sociala förmågan. Det öppnar dörrar och utvecklar också annan undervisning."

Om Annika Sjödahl

Vad är det bästa med dina ämnen?
– Det bästa med mina ämnen är att få arbeta med språket då det är oerhört viktigt för tänkandet, identitetsutvecklingen och demokratin. Genom att vi läser, skriver, talar och lyssnar tillsammans tränar vi även på den sociala förmågan. Det är det bästa med mina ämnen – att det öppnar dörrar och utvecklar alla i klassrummet och är också grunden för alla annan undervisning i skolan.

Var hittar du din inspiration till din undervisning?
– Läroplanen är det första och ofta förekommande jag hittar inspiration i. Det kan också komma från ett citat jag läser, en bild som delas i sociala medier eller en sång jag hör på radion. Ofta är det sådant som eleverna lyfter och vill arbeta med som multimodala texter och IKT. För mig är det viktigt att det är elevnära och skapar mening.

Vilka utmaningar finns inom dina ämnen?
–Många lärare är idag fortfarande osäkra på metodik och bedömning av digital kompetens trots att det idag ingår i de flesta ämnen. Den främsta utmaningen idag är se till att alla lärare arbetar med IKT på ett medvetet sätt där de didaktiska frågorna har ett givet svar. En annan utmaning är att språket måste vara utgångspunkten i samtliga ämnen. Att arbeta medvetet med att reflektera om det lästa och skrivna ordet kommer vi öka ämneskunskaperna hos eleverna.

Lösningen på utmaningarna ovan tror jag finns i kollegiet genom att vi lär av varandra, men även att vi vågar lyfta upp sådant vi behöver stöd och hjälp med för att eleverna ska nå kunskapskraven. Att förändra den egna praktiken är i sig en utmaning och kräver mod och jag tror vi måste börja hos oss själva.

Varför tycker du att det ska bli roligt att bli ämnesspanare?
– Jag ser det som en utvecklingsmöjlighet för min egen undervisning då jag kommer reflektera ett steg till då det kommer läsas av fler än vad jag är van vid. Jag hoppas också få kunna inspirera och visa hur jag arbetar i klassrummet och att fler vågar lämnar det invanda arbetssättet och lyfter in mer IKT.

Hur tror dina ämnesspaningar kommer kunna vara till nytta för andra lärare som undervisar i samma ämnen?
– Jag läser mycket forskning och reflekterar mycket över min undervisning. Detta delar jag gärna med mig av om någon kan använda det. Att få syn på sig själv och sin egen praktik är den bästa kompetensutvecklingen och jag hoppas fler vågar dela med sig av sina tankar för att vi ska lära tillsammans.
Jag tänker, därför (l)är jag!


Annika Sjödahls lektionstips

Ett klick på rubrikerna nedan länkar dig vidare till lektion.se

Senaste inlägg på Twitter

Ett klick på inläggen nedan länkar dig vidare till Twitter

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Redaktionen

Sidan senast uppdaterad: 2016-05-26 16.19

En uppgift om potenser indelad i tre delar tipsar #ämnesspanare Nicklas Mörk om. Eleverna ska först upptäcka ett fel, därefter rätta det och till sist motivera sin egen lösning.