Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Ämnesspanare

Mikael Bruér

Fagrabäckskolan, Växjö

"Mina ämnen är nycklar att förstå och deltaga i en komplex omvärld. Historia skapar förståelse för varför vi är där vi är, religionen varför människor tänker och agerar, samhällskunskap och geografi förklarar omvärld och samhälle.…

Om Mikael Bruér

Vad är det bästa med dina ämnen?
– Om man bortser från att jag själv tycker att innehållet i mina ämnen är bland det mest spännande som finns så ser jag mina ämnen som en nyckel att förstå vår omvärld och vår samtid. På ytan skapar historia förståelse för varför vi är där vi är, religionen varför människor tänker och agerar och samhällskunskap och geografi förklarar vår omvärld och samhälle. Men i själva verket är det mycket mer än så. Det ger eleverna möjligheter att förstå och bli delaktiga i en komplex omvärld. SO-ämnena är en av skolans verkliga nycklar!

Var hittar du din inspiration till din undervisning?
– Jag hittar den bland vänner, kollegor, elever, sociala medier, familjen, omvärlden. Allt som rör sig runt omkring mig ger mig intryck jag tar med mig in i klassrummet. Mina ämnen är så intimt kopplade till vad som händer runt om i världen att det hela tiden kommer intryck som ger mig nya idéer. Ibland bra, ibland mindre bra.

Vilka utmaningar finns inom dina ämnen?
– Den främsta utmaningen för mig är att vinna över tiden. Kursplanens innehåll är mycket omfattande i förhållande till den tid som ges. Att hinna med allt som finns med, hålla god kvalitet och samtidigt motivera eleverna till att prestera och utvecklas är en utmaning som ibland känns som angränsande till omöjlig. Att hinna med att ge de förutsättningar som krävs för att ungdomarna ska kunna förstå omvärldens komplexitet under en begränsad tid och samtidigt motivera eleverna är därför både det viktigaste, och svåraste jag gör inom ramen för mina ämnen.

Varför tycker du att det ska bli roligt att bli ämnesspanare?
– Jag tycker att mina ämnen både är det roligaste och viktigaste som finns. Att få vara delaktig i att sprida den känslan, tankar kring det och dela med mig av mina idéer kring undervisning känns mycket inspirerande. På ett större plan ser jag också arbetet med ämnesspanare är ett viktigt bidrag till arbetet med professionsutveckling, något jag gärna bidrar till.

Hur tror dina ämnesspaningar kommer kunna vara till nytta för andra lärare som undervisar i samma ämnen?
– Min största styrka som lärare är min egen vilja att utvecklas och hela tiden bli bättre. Jag hoppas att kunna sprida mina tankar, idéer och erfarenheter och kanske hjälpa någon att undvika mina misstag. Jag hoppas också kunna bidra till en del tips om hur man, som lärare i SO-ämnen, kan få in mer IKT i sin undervisning.


Mikael Bruérs lektionstips

Ett klick på rubrikerna nedan länkar dig vidare till lektion.se

Senaste inlägg på Twitter

Ett klick på inläggen nedan länkar dig vidare till Twitter

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Angelica Nylöf

Sidan senast uppdaterad: 2016-05-26 16.37

Arbeta inte gratis – ha koll på din arbetstid! Du som är medlem i Lärarnas Riksförbund har tillgång till ett praktiskt verktyg för att hålla koll på den reglerade arbetstiden. Inför det nya läsåret så...