Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Ämnesspanare

Rosana Månsson

Lorensbergaskolan, Ludvika

"Eleverna inser vikten att kommunicera i ett annat språk. Vi kommer i kontakt inte bara med språkets struktur - vi får också kännedom om andras kultur, och sätt att leva, där språket talas."

Om Rosana Månsson

Vad är det bästa med dina ämnen?
– Det bästa med mina ämnen är när eleverna inser vikten att kommunicera i ett annat språk. Vi kommer i kontakt inte bara med språkets struktur utan att man får kännedom av andras kultur och sätt att leva där språket talas. Det roligaste med spanskan är att se elevernas utveckling eftersom många startar från "scratch" när de börjar hos oss.

Var hittar du din inspiration till din undervisning?
– Från hjärtat, utifrån egen erfarenhet och från alla kurser, litteratur, föreläsningar och konferenser jag har varit med och läst. Självklart är mina elever och kollegor en levande inspirationskälla. Det finns också otroligt mycket i det universum kallat Internet och alla dessa sociala medier.

Vilka utmaningar finns inom dina ämnen?
– Motivera eleverna att kommunicera i tal och skrift på målspråket. Höja statusen för moderna språk som tyvärr fortfarande ses som "språkVAL" där man kan välja bort så fort något inte går bra.

Varför tycker du att det ska bli roligt att bli ämnesspanare?
– Jag gillar utmaningar. Det ska bli spännande att vara mer aktiv i mitt område genom att dela med tankar och formulera reflektioner om mina ämnen och mitt yrke. Det är väldigt roligt att både inspirera och bli inspirerad.

Hur tror du att dina ämnesspaningar kommer kunna vara till nytta för andra lärare?
– Jag hoppas att jag kan bidra till det lilla extra genom att dela med mig av tips och idéer. Man läser och är med en hel del men ibland glömmer man gamla knep eller kanske behöver prova på något nytt.


Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Redaktionen

Sidan senast uppdaterad: 2016-05-26 16.22

En uppgift om potenser indelad i tre delar tipsar #ämnesspanare Nicklas Mörk om. Eleverna ska först upptäcka ett fel, därefter rätta det och till sist motivera sin egen lösning.