Sök Sök
Meny Meny

Logga in

Aktiv läsning

Välkommen till en föreläsning där du får ta del av läsförståelsestrategier i praktiken.

En föreläsning om hur du skapar engagerande uppgifter före, under och efter läsning av skönlitteratur - ett rakt igenom formativt arbetssätt med fokus på självskattning och kamratrespons.

Föreläsningen är praktiskt orienterad och du som deltagarna får möjlighet att prova olika uppgifter. Du får även se elevexempel och ta del av elevrespons och elevutvärderingar från gymnasiet. I föreläsningen beskriver Karin sitt arbetssätt och ger en forskningsbakgrund. Hon visar hur du på ett effektivt sätt kan använda lektionstiden och få eleverna aktiva.

I föreläsningen besvarar Karin frågorna:

  • Varför ska vi öka läsningsmängden i klassrummen?
  • Vad säger forskningen?
  • Hur ger du eleverna möjlighet att utvecklas genom att öva och pröva på de olika kunskapskraven många gånger?
  • Hur kan man utforma uppgifter som utmanar alla elever och inte lämnar någon i sticket?

Föreläsningen riktar sig till lärare i svenska och engelska på högstadie- och gymnasieskolan.

Karin Herlitz är legitimerad lärare i svenska och engelska för gymnasiet. Under året kommer hennes lärarmaterial där arbetssättet förklaras och också motiveras i forskningen, både som elevbok och som lärarmaterial.

Planerade tillfällen

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Maria Westin Nilsson

Sidan senast uppdaterad: 2017-11-24 16.05