Sök Sök
Meny Meny

Logga in

En skola för alla? – Två specialpedagogers perspektiv

Välkommen på en föreläsning med specialpedagogerna Anna Österlund och Malin Wikström från SpecPed. I den här föreläsningen så får du konkreta tips på hur man kan arbeta för att försöka skapa en mer inkluderande skola för alla.

Föreläsningen tar sin början i styrdokumenten och den forskning som Anna och Malin utgått ifrån i sitt arbete.


I föreläsningen lyfts konkreta, handfasta tips på hur du som lärare kan arbeta praktiskt i klassrummet med olika arbetssätt, för att skapa ett klassrum för ALLA, men lyfter också vilka utmaningar som du som lärare kan möta.


Hur man kan verksamhetsmässigt tänka långsiktigt för att förändra strukturer på skolan för att skapa förutsättningar och för att organisera en inkluderande verksamhet, en skola för ALLA.

Ur innehållet:

  • Våra styrdokument och fokus på inkluderingsbegreppet.
  • Är skolan verkligen anpassad för alla eller skulle den kunna vara det?
  • Nyckelfaktorer för inkludering (vår erfarenhet).
  • Lärandemiljöns betydelse för elevers upplevelse av delaktighet:
  • Specialpedagogen/speciallärarens roll i en inkluderande verksamhet.
  • Konkreta, handfasta tips på hur du som lärare kan arbeta i klassrummet.
  • Vad gör vi om vi har prövat allt?

Malin Wikström: Förstelärare i specialpedagogik och utbildad LIP-coach. Utbildningar: Lärarutbildning, magister i specialpedagogik, specialpedagogexamen.


Anna Österlund: Utbildad specialpedagog med erfarenhet från hela grundskolan. Utbildningar: Lärarutbildning, specialpedagogexamen.


Malin och Anna har tidigare haft föreläsningen: IKT som ett pedagogiskt verktyg. Finns önskemål om den föreläsningen så går den att få.

Planerade tillfällen

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Maria Westin Nilsson

Sidan senast uppdaterad: 2018-09-07 15.25

Ansvarig redaktör för sidan: Maria Reuterskiöld