Sök Sök
Meny Meny

Logga in

Hjärnsmart undervisning
— för hållbara långtidsminnen

Forskningen om hjärnan fullständigt exploderar. Varje år publiceras runt 100 000 studier om hjärnan. Hur kan du som pedagog effektivisera din undervisning genom att addera kunskap om den formbara hjärnan?

Med didaktiken som grund bygger vi broar till neurovetenskap och kognitionspsykologi.

Genom broarna vill vi förmedla kunskap om hur man kan lära sina
elever att förstå hur man lär sig så att de kan effektivisera, äga och ta ansvar för sitt eget lärande.  Samtidigt får du som pedagog
förklaringar till varför den beprövade erfarenheten ofta fungerar. Du får också tunga argument till dina  undervisningsstrategier. Att undervisa hjärnsmart låter stort. Men storheten ligger i de små justeringarna av didaktiken.

Hjärnans plasticitet och formbarhet

Vad innebär det att hjärnan är plastisk och formbar och hur påverkar hjärnans formbarhet synen på lärande?

Strategier till ett bättre minne

Hur kan man effektivisera skapandet av hållbara långtidsminnen? Utifrån modellen AGES- ges konkreta undervisningsstrategier om hur pedagoger kan underlätta skapandet av hållbara långtidsminnen i undervisningen.

Brain breaks som stärker lärandet

Vår beprövade erfarenhet säger oss att man bör byta moment under en lektion för att behålla elevernas uppmärksamhet. Neurovetenskapen säger samma sak.

Genom föreläsningen följer en rad olika brainbreaks för att både reflektera över föreläsningens innehåll men också för att höja vakenhetsgraden och frigöra dopamin hos dig som sitter i publiken.

En föreläsning för alla lärare

Föreläsningen passar alla lärare, från förskoleklass till gymnasiet. Den hålls av Annika Nilsson och Lena Winqvist som tillsammans utgör Hajja Pedagogik och kommunikation. De är läromedelsförfattare, vana föreläsare samt förstelärare i svenska på gymnasiet.

Planerade tillfällen

Just nu finns inga föreläsningstillfällen i kalendariet, men nya datum tillkommer. Håll utkik efter fler föreläsningar inom kort! Har du frågor kan du höra av dig till alexandra.hagelman@lr.se


Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Ansvarig för sidan: Maria Westin Nilsson

Sidan senast uppdaterad: 2018-11-23 15.07

Ansvarig redaktör för sidan: Peter Käll